על ריאליה דמיונית וחיים אמיתיים עם עדו גור/ ראובן שבת


ספרו הראשון של עדו גור, מנהל בכיר ומשקיע בעולם ההייטק "רות" נע באופן מרתק מאוד בין עולם הבדיון לעולם המציאות. גור, טווה עלילה מרתקת של בדיון ובצידה יצר בתוך זה גם מכלול מעניין של שאלות חשובות על מה ומי בעצם אנחנו, והאם התנועה הקיומית שלנו, בנראותה היא אכן מספקת לנו תשובות הולמות. בעיקר לגבי משמעות החיים.

 



ספר מעט על עצמך ומדוע בחרת דווקא כעת לפנות לכתיבה

אני בוגר תואר שני בפיסיקה מאוניברסיטת תל אביב. התחלתי לעבוד בהייטק כבר בשנת 1995 והייתי מאלו שצמחו מלמטה, בעזרת הרבה עבודה קשה. העבודה בהייטק דרשה בהתחלה יצירתיות בתחום הפיתוח ולאחר מכן יצירתיות בתחום הניהול מוצר. אבל עם הזמן ככל שהתקדמתי, הצד הלוגי הלך והשתלט על חיי היומיום שלי. הייתי צריך לקבל החלטות מורכבות שבוססו על בסיס נרחב של שיקולים. באופי שלי אני מאד אוהב להתעסק ולגעת בצדדים הרכים של האדם וזה תמיד משך אותי לכיוונים רוחניים ויצירתיים. לדאבוני, העבודה בתפקידי ניהול בכירים, דיכאו את הצד הרוחני והיצירתי. לפני כעשור, החלטתי שאני מתעקש לפתח את יכולות הכתיבה שלי. הלכתי לכמה סדנאות של ליאור אנגלמן ("קשורה בנפשו", "לא מפסיקים אהבה באמצע") ורכשתי כמה טכניקות איך לכתוב. כך גם התאהבתי בתהליך הכתיבה.



 

מה מייחד את הרומן הזה. מדוע בעצם כתבת אותו

הרעיון של הספר עלה עוד לפני כ 20 שנה במהלך טיסה טרנס-אטלנטית, אחרי שאתה שבע מאוכל, סרטים, שינה, ושעמום... חשבתי מה קורה עם כל הרגשות שהמין האנושי תרם לכדור הארץ. הרי ברור שרגשות באים לידי ביטוי גם כאנרגיה – אדם מאוהב הוא מלא באנרגיה חיובית בעוד שאדם מלא נקם יהיה מלא באנרגיה שלילית של רצון לנקמה. אנחנו לא רובוטים והרגשות מפעילים אותנו דרך אנרגיות. אז אם כך, חשבתי, מה עם יש ישויות אחרות שמשתמשות באנרגיה הזאת? מה אם הן עודדו אותנו לייצר עוד ועוד אנרגיה ולשם כך פיתחו אותנו והיטו את ההיסטוריה האנושית כך שהגזע האנושי ייצר עוד ועוד רגשות.



 

בספר יש אלמנטים בולטים ומקוריים שאינם מאפיינים כל כך את הספרות הנכתבת כיום. הוא נוגע בפנטזיה ובמדע הבדיוני. הגיבורה אינה נגועה יתר על המידה בשאלות אגו חטטניות אלא מחפשת משמעות אחרת.הוא יוצק כעין הוויה שנעה בזמן. כל זה, מה משמעו בעיניך

מכיוון שסיפור הפנטזיה של הספר הוא מתחילת החיים בכדור הארץ, ליוויתי את האלים (כך קראתי לישויות החיצוניות ששואבות את האנרגיה שלנו) לאורך מאות מליוני השנים. ובצורה מפתיעה (או שלא ...) ככל שהאילים שואבים יותר אנרגיה כך הם נחלשים ונעשים יותר ויותר דומים לבני האנוש, גם ברמה הפיזית וגם מפתחים, באופן אבסורדי, רגשות משלהם. כלומר ממצב התחלתי, לפני מיליארד שנה שבו החיים על פני כדור הארץ היו אמבות והאילים היו אנרגיות עם עוצמות אדירות, נוצרה התקרבות בין שתי צורות החיים אחת לקראת השניה – האילים הולכים ונחלשים והחיים על פני כדור הארץ הולכים ומתפתחים לכדי שיא בצורת הגזע האנושי. רות חיה בתקופה שההתקרבות הזאת מגיעה לנקודה סינגולרית. והעובדה שהיא רואה את האל מיכאל מרמזת לכך שהיא לא בת אנוש רגילה. כמובן שיש לה אגו אבל יחסית שולי בחייה. היא בחיפוש מתמיד אחר משמעות ודברים נוספים שלא יודעת להגדיר בעצמה. הקורא יבין בסוף הספר עד כמה רות מיוחדת.

 





אפשר לחבר בין לוגיקה לדמיון?

שאלת חיי ....לדעתי חיבור מושלם בין הלוגיקה לדמיון הוא לא אפשרי, אדרבא, הרבה פעמים הם דוחקים אחד את השני ורבים על אותה משבצת. במקום בו החשיבה היא קרה, סדורה עם תוכנית מוגדרת מראש, הדמיון והיצירתיות לא יוכלו להרים ראש. והפוך, ככל שיש יותר יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסא ודמיון, יהיה קשה להכניס סדר עם הליך חשיבה מסודר ולוגי. יש כל מיני שיטות וטכניקות שמנסות לשלב על מנת שלוגיקה והדמיון יקדמו אחד את השניה. למשל דמיון מודרך או שיטות סדורות על מנת להיכנס למדיטציה או מינדפולנס. כולן שיטות לוגיות שמנסות לנקות את הרעש שאופף אותנו כל הזמן, שלא מאפשר לנו לחיות את הרגע לנקות את הראש, זו הקרקע הפוריה ממנה ינבטו היצירה והדמיון. המאבק בין הלוגיקה לדמיון מגיע גם לצורת הכתיבה. ליאור אנגלמן מספר בסדנאות הכתיבה שלו שיש שני סוגי סופרים – נהג אוטובוס ונהג מונית. נהג האוטובוס נוסע לפי תוכנית - תחנות שידועות לו מראש. זהו סופר מתודי שמכין תכנון סדור מראש של תרשים העלילה, תיאור הדמויות, תיאור הקונפליקטים ועוד. לאחר מכן יוצק לתוכו את תוכן הספר. בעיני זו כתיבה יותר לוגית. נהג מונית, לעומת זאת, פועל לפי קריאה. הוא יכול שעות רבות לא לעשות דבר ופתאום תהיה נסיעה ארוכה ליעד חדש. כך גם הסופר יפעל יותר ברמה הרגשית, כשמקבל את המוזה. סופר כזה מובל בעיקר על ידי הדמיון והיצירתיות. אני חושב שאני שילוב של השניים. היה לי רעיון בסיסי לספר אבל הוא התפתח והגיע לכיוונים שלא חשבתי עליהם מראש. וכן, חלק גדול מהספר נכתב מול הים וחלק מהרעיונות הגיעו תוך כדי הליכה.



 

מי הם שלושת הסופרים הכי מוערכים בעיניך ומדוע

 

אני מאד אוהב את מאיר שלו. הוא משלב כישרון ענק עם אותנטיות ישראלית. ברוב ספריו הוא גם יודע להעביר מסרים בקריצה ומשלב המון ידע. מאד אהבתי את ספרי הפרשנות שלו לתנ"ך –פרוש שכלתני שלא מצליח להסתיר את אהבתו הגדולה של הסופר לספר הספרים.

אין ספק שאשכול נבו עלה על נוסחה  שחודרת ללב של הקורא הישראלי. הכתיבה שלו קולחת, מרתקת ומרגשת.

סופר שלישי משה שרון. סופר פחות מוכר שמאד אהבתי את ספרו "איכה". אני אוהב ספרים שאתה מרגיש, ממש כמו יין טוב, שהם התבשלו במשך שנים רבות. מחכה לספר הסיפורת הבא שלו.


אם היית נקלע במסע שנתי בספינת חלל אלו 3 ספרים היית לוקח איתך ומדוע?

 

דני סנדרסון – "נחירה פומבית". ספר שאפשר לקרוא גם אלף פעם ותמיד יצחיק אותי. ספר נדיר.

אורסון סקוט קארד - "המשחק של אנדר". יצירת מופת של מדע בדיוני שמצליחה להשאיר במרכז שאלות מוסר בלתי מתפשרות.

תנ"ך – ספר מרתק ברמה של סיפורת מליאה בפוליטיקה, נפש האדם, אהבה שנאה ועוד. מכיל מעט הקשרים הסטורים ובעיקר פרשנויות של ההסטוריה והפרה-הסטוריה בעיני האדם.


ציטוטים מהספר רות

 

....היא הסבה את ראשה אליו במהירות. דוקרת אותו עם מבטה. הוא הרגיש כאב קל עולה ממורד בטנו ונסוג מעט לכיוון החלון. היא המשיכה להביט מהחלון, בחנה את האנשים ההולכים ברחוב. [...]

"ועכשיו תגיד לי שוב פעם", שינתה נושא,

"איך להגדיר אותך?"

"אלהזכיר לה.

"והאל שאתה טוען שהוא ובני מינו יצרו את העולם האנושי הזה?"

"לא יצרנו" תיקן, "אתם התפתחתם לבד. אנחנו רק השפענו בנקודות צומת קריטיות."

"ואתם קיימים מליארדי שנים" המשיכה.

"אבל הגענו לארץ רק לפני מליארד שנה" התפרץ לדבריה שוב....

 

רוצים לדעת מאיפה מיכאל הגיע? או איך, אם בכלל, דרכיהן של הגשמי והעל גשמי יכולות להצטלב? בספר תוכלו להצטרף למסע של רות, אל עבר העל טבעי, שהוא בעצם הכי טבעי שיש.

 

 

"היום אני מבינה את המסר המרכזי שהעברת לי. אף פעם לא אמרת את זה. נאבקת שאבין את זה לבד. המשמעות שלנו בחיים זו המשמעות שאנחנו בוחרים לעצמנו. כל כך פשוט [...] ואני את שלי עוד לא מצאתי, אבא".

 

כך אומרת רות לאביה, רגעים ספורים לפני מותו. לאיזה משבר נכנסה רות בעקבות מות אביה? לאן הוביל אותה החיפוש אחר המשמעות של חייה ואת מי פגשה שם?

 

 

״זה בכל זאת עימות בן אלים לאלינגים. האחרונים מנסים להשפיע לרעה, לגרום למלחמות, לסבל ולכאב. הרי מזה הם ניזונים. אם יש לי את הכוחות לעזור, בוסריים ככל שיהיו – האם לא ראוי שאשתמש בהם?׳׳

כך מהרהרת רות, עובדת סוציאלית במשבר שנוסעת להתנדב במחנה פליטים לאחר מות אביה, שם היא מגלה כי באורח פלא ביכולתה לראות ישויות קוסמיות מסתוריות, שלושה אלים ושלושה אלינגים – שתי קבוצות יריבות שבכוחן לשלוט בנתיב ההיסטוריה האנושית. מה תחליט רות – להכנס לקרב אבוד מראש שישמיד אותה ואת משפחתה או להציל את עצמה ואת אהוביה?



 לרכישה לחץ כאן

https://www.gur10.com/

logo בניית אתרים