על ההצגה משנכנסת הדר מרבים ב... בתאטרון החאן/שושנה קרבסי

 

אנו עדיין קרובים אצל יום האישה הבינלאומי שחלף לו לפני ימים ספורים והצגת היחיד הקטנה והחיננית ״משנכנסת הדר״ של הסטנדאפיסטית הדר גלרון הגיעה בתזמון מושלם לפתחי. ההצגה בהחלט נוגעת בעולם האישה, כשהשחקנית והכותבת מתארת את מסעה האישי בחייה מתוך שאיפה שלה להעיד על הכלל.

 

ההצגה רבת חן, קולחת, והציפיה לפי שם ההצגה ״משנכנסת הדר״ לשיח מתריס או קיצוני אינה מתממשת. יותר משיש בצגה זו להעיד על מהפכה פמיניסטית גדולה במגזר הדתי על הספקטרום הרחב שלו יש בה להעיד דווקא על מסע אישי של אישה, להתמקמות מחודשת בשורשיה, באמונתה, בחייה, כאדם ככלל וכאישה בפרט ולאחר התבוננות בסיפורן של נשים מקראיות.

 

מי שיחפש מסר פמיניסטי גדול ומהפכני בתוך הסיפור האישי של הדר ימצא דווקא כי מסע אישי שמשותף לרבים ולרבות הוא העיקר אך אינו מעיד על מהפכה גדולה. התמה המרכזית של ההצגה אינה הפמיניזם לכשעצמו אלא קריאה לכל אישה (וגם לכל איש בעצם) לצאת למסע של חיפוש עצמי, של מציאת המקום הנכון לו/לה בכל ההיבטים של החיים: יחסי  זוגיות, יחס למורשת, אמונה ודת ובחינה מחודשת של הדגמים הנלמדים בעין בוגרת ופיכחת.

 

הניסיון של הדר להאיר דמויות מקראיות כגון אסתר המלכה או רחב הזונה באור פמיניסטי לא ממש יוצר תמונה ברורה ואמינה של פמיניזם, לכל היותר מביא להרהור על הגרסאות החינוכיות והאמוניות שחונכנו להם בבתי הספר הן בציבור החילוני והן בציבור הדתי, בכל זאת אנחנו כבר לא ילדים, וכשאומרים לנו שרחב היתה זונה היא היתה מה שהיתה לא פחות ולא יותר....

 

הניסיון של הדר להראות את הנשים המקראיות הללו כנשים חזקות ועצמאיות שנטלו את גורלן בידן מזכיר לנו דווקא כי נשים אלו חיו בחברה פטריארכלית ושחברה זו כפתה עליהן הישרדות, אסתר באמצעות נישואין לרב כח ורחב כאשה שאינה תחת רשות זכרית, כאשה במעמד תת חברתי הנאלצת למכור את גופה כדי להתקיים.

 

הנקודה שעוררה מחשבה מעניינת בהצגה זו היא ההתייחסות של הדר לפיוט/מזמור ״אשת חיל״  ממקורותינו. הדר סיפרה שאביה היה שר מזמור זה לאמה ושהיא עצמה ציפתה וייחלה ליום שכשתתנשא והיה מי שיזמר זאת לה כסמל להערכה ולחכמת נשים מלומדה. והנה, סיפרה הדר, כי ביום ששר לה בן זוגה את המזמור, הקשיבה לראשונה למילים באופן עמוק ונפלה עליה תובנה כי מדובר בשבחים למצב של עבדות - האשה כעבד: שימו לב:

 

אשת חיל

מן המקורות

 

אֵשֶׁת-חַיִל, מִי יִמְצָא; וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ
בָּטַח בָּהּ, לֵב בַּעְלָהּ; וְשָׁלָל, לֹא יֶחְסָר.
גְּמָלַתְהוּ טוֹב וְלֹא רָע, כֹּל, יְמֵי חַיֶּיהָ.
דָּרְשָׁה, צֶמֶר וּפִשְׁתִּים; וַתַּעַשׂ, בְּחֵפֶץ כַּפֶּיהָ.

הָיְתָה, כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר; מִמֶּרְחָק, תָּבִיא לַחְמָהּ.
וַתָּקָם, בְּעוֹד לַיְלָה, וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ; וְחֹק, לְנַעֲרֹתֶיהָ.

זָמְמָה שָׂדֶה, וַתִּקָּחֵהוּ; מִפְּרִי כַפֶּיהָ, נטע (נָטְעָה) כָּרֶם.
חָגְרָה בְעוֹז מָתְנֶיהָ; וַתְּאַמֵּץ, זְרוֹעֹתֶיהָ.

טָעֲמָה, כִּי טוֹב סַחְרָהּ; לֹא יִכְבֶּה בליל (בַלַּיְלָה) נֵרָהּ.
יָדֶיהָ, שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר; וְכַפֶּיהָ, תָּמְכוּ פָלֶךְ.
כַּפָּהּ, פָּרְשָׂה לֶעָנִי; וְיָדֶיהָ, שִׁלְּחָה לָאֶבְיוֹן.
לֹא תִירָא לְבֵיתָהּ מִשָּׁלֶג: כִּי כָל בֵּיתָהּ, לָבֻשׁ שָׁנִים.
מַרְבַדִּים עָשְׂתָה לָּהּ; שֵׁשׁ וְאַרְגָּמָן לְבוּשָׁהּ.
נוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעְלָהּ; בְּשִׁבְתּוֹ, עִם זִקְנֵי אָרֶץ.
סָדִין עָשְׂתָה, וַתִּמְכֹּר; וַחֲגוֹר, נָתְנָה לַכְּנַעֲנִי.
עֹז וְהָדָר לְבוּשָׁהּ; וַתִּשְׂחַק, לְיוֹם אַחֲרוֹן.
פִּיהָ, פָּתְחָה בְחָכְמָה; וְתוֹרַת חֶסֶד, עַל-לְשׁוֹנָהּ.
צוֹפִיָּה, הילכות (הֲלִיכוֹת) בֵּיתָהּ; וְלֶחֶם עַצְלוּת, לֹא תֹאכֵל.
קָמוּ בָנֶיהָ, וַיְאַשְּׁרוּהָ; בַּעְלָהּ, וַיְהַלְלָהּ.

רַבּוֹת בָּנוֹת, עָשׂוּ חָיִל; וְאַתְּ, עָלִית עַל-כֻּלָּנָה.
שֶׁקֶר הַחֵן, וְהֶבֶל הַיֹּפִי: אִשָּׁה יִרְאַת-ה', הִיא תִתְהַלָּל.
תְּנוּ-לָהּ, מִפְּרִי יָדֶיהָ; וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ.

 

שלל המטלות המוטלות על אישה לפי מזמור זה, ביום ובלילה, תוך הקפדה על לשון נקיה והכל בחיוך ובנועם הן רבות. המזמור נחתם בכך שאם תקיים את כל זה עם פרצוף שמרוח עליו חיוך ולשון נצורה תקבל את אישורם של בניה ובעלה....

 

ואתם, מה תאמרו על כך? האם המזמור שנאמר על שולחן השבת עד עצם היום הזה כשהבנים והבנות מוסבים לשולחן מעצים או פטריאכלי? מצאתי שנקודה זו מעוררת מחשבה.

 

מסעה האישי של השחקנית מוביל אותה, בניגוד לבני משפחתה הדבקים באורח חיים אורתודוכסי מוגדר, ״בתלם״, לבחירת הדתיות שלה ואל קיום דתי של שיח יומיומי עם בורא העולם מתוך אהבה בלתי אמצעית וללא בחירה בזרם דתי כזה או אחר. זהו מסע שראשיתו במשפחה אורתודוכסית, בהמשך הרהור ואף ערעור, ערעור שמקבל לגיטימציה פנימית למרות רגשי האשמה ולבסוף התמקמות בחיים אמוניים על פי דרכה האישית של השחקנית ובחירה בחיי שוויון יצירה והגשמה וניסיון להאיר נשים מקראיות באור עצמתי.

 

התמה המרכזית, אם כן, אינה פמיניזם טהור, כי אם קריאה לכל אדם ובפרט לנשים לברור את דרכן/ם כדרך חיים של אמת ועוצמה אישית.

אין כאן מהפכה אבל יש כאן השראה.

 

משנכנסת הדר נכנסת זוויות הסתכלות מעוררת מחשבה.

 

כותבת הסקירה, שושנה קרבסי, משוררת, סופרת לילדים, עורכת שירה וספרות ילדים ומספרת סיפורים כדרך חיים.

 

 

 

 

 

 

 

 

logo בניית אתרים