על הסרט ג'יין אייר/ ראובן שבת
חמישה סרטי קולנוע. ארבע סדרות טלויזיה. סרט טלויזיה אחד. זה היבול הפורה שקצר הרומן הנהדר הזה של שרלוט ברונטה מאז עלה לאוויר מסך הקולנוע.
לא כל הסרטים והסדרות טובים או קולעים נאותה ליצירה הספרותית הכבירה הזאת.
כמעט שכחנו, עיבודים קולנועיים שאינם באנגלית נעשו במדינות שונות, בולטת ביניהם מצרים, שעשתה שלוש סרטי חיקוי לעלילה. אחד מהם ,זכור לי כטוב למדיי והשאר היו סתם גרועים ומיותרים.
על כל פנים, הגרסה האחרונה, זו של שנת 2011 בבימויו של קארי פואגונגה, היא בהחלט גרסה משובחת ביותר מכל הבחינות וכנראה גם הטובה שמכולן.
הרומן של שרלוט ברונטה, עוסק בחייה של אומנת אנגליה, יתומה, סעורת נפש, חכמה, רגישה, וטובת לב, הנקלעת שלא מרצונה לחיים מורכבים מאוד, המתחילים בהתעללות משפחתית, הזנחה מכוונת, ונמשכים לתוך עולם מושך מאוד שיש בו לדידה יציבות קיומית חמה ומבטיחה, אבל כזה המסתיר גם מטבע הדברים סוד אפל.
ומכאן ואילך הכל נמשך במעין סחרחורת מעורבת של רומנטיקה ותשוקה עזה, של אהבה בלתי נשלטת ושל כוח חיים אדיר ורצוני, לנצחון הרוח וגם החומר על פני חלקם האפל וההרסני של החיים.
הסרט ארוך, אבל שווה כל דקת צפיה.
צילום מעולה המשחזר היטב היטב את התקופה על צבעיה, קולותיה וגווניה השונים.
תלבושות, תפאורה, איפור, מדהימים הנותנים תמונת מבט ריאלית לעינו של כל צופה רגיש
העלילה והתסריט הנוגעים כה אותנטי, ריאלסטי, יפה ומעניין בספר, עד כי הופכים אותו מול עיננו למציאות חיה ונושמת ממש, בכל רגעיה( גם הנסתרים מעיני הגיבורים עצמם).
ובעיקר-באמת בעיקר המשחק הנפלא של כל השחקנים, מגדול עד קטן.
החל במיה ויסקובסקה המדהימה, המראה יכולת משחק אדירה, ושיופי סתמי ולא בולט, יכול להיות דווקא יתרון עצום אם הוא משולב נכון ביכולת משחק כה מעולה.
מייקל פסבינדר, המגלם את רוצ'סטר, ומותאם בדיוק פלאי לדמותו הפראית.
וכל השאר ג'יימי בל - סט. ג'ון ריברס
ג'ודי דנץ' - גברת פיירפקס
סאלי הוקינס - גברת ריד
הולידיי גריינג'ר - דיאנה ריברס
טמזין מרצ'נט - מרי ריברס
סיימון מקברני .
זהו בעיניי וכמדומני בעיני רבים מאוד, אחד הסרטים הטובים ביותר באלף הנוכחי.
הוא מביא לנו תקופה וחיים. מראות ושפה. צבע ואמת.
הוא גם מביא לנו את עצמנו, בבואה אחרת ושונה של אנגליה הכפרית של תחילת המאה ה19.
אבל גם שם, בנפשות הללו של ג'ין אייר וסובביה, אנו, מחפשי האמת והמשמעות, ואולי גם הטוב האפשרי בעולם.
נמצאים בכל זאת.
כנראה.
בימוי: קארי פוקונאגה 120 דקות
תסריט מוירה בופיני
עריכה מלני אוליבר
שחקנים ראשיים מיה וסיקובסקה
מיכאל פסבנדר
ג'ודי דנץ'
ג'יימי בל