על אגדות בשירה והמלך ארתור עם סיון רביב / ורדה שפין גרוס
אין הרבה שירים בשירה העברית לדורותיה הנוגעים בז'אנר הכתיבה הפנטסטי או האגדתי. אולי זה משהו בטבע היהודי שאינו מאפשר לנו את הזמן לעסוק באגדות, כמו בעמים אחרים, אירופאיים בעיקר ואולי זה מקרה.
בכל אופן, המשוררת סיון רביב, כותבת בסגנון כתיבה מקורי ומיוחד זה המצוי כל כולו בעולם שהוא לכאורה רחוק מכאן.
זהו עולם הפנטסיה והאגדות. אבל גם שם ניתן למצוא והרבה סממנים לימנו, ואלו טבועים אומנם באגדות שיריות קסומות, היכולות בהחלט להקסים את ליבות הקוראים.
לאחרונה יצא ספר שיריה "המלך ארתור נבלע בראי הזמן "( הוצאת ארגמן-מיטב) בתרגום לגרמנית. רעיון מקורי, נועז. נובע בחלקו מהעובדה שסבתה הייתה מומחית ספרותית בשפה זו.
זהו ספר בדיוני על המסע של המלך ארתור, גיבור אגדות עַם אנגליות מימי הביניים, ואבירי השולחן העגול.
28 השירים הם מעין מסע בזמן בין תקופות שונות המקושטות ומעוטרות בפנטזיה של המחברת ותאורי טבע מלבבים.
סיון רביב לוקחת את האגדה ומלבישה עליה אגדה משלה.
היא מחוברת לעולם הפנטזיות, שואבת מוטיבים מאגדות ומעשיות וגם יוצרת עולם מַשְלים משלה, שנשען על יסודות המיתולוגיה היוונית, הרומית, משלבת ארועים שארעו ובעיקר מתחברת לתקופת ימי הביניים או טרום ימי הביניים.
ההיסטוריה בשירי רביב היא המסגרת, האירועים התרחשו (במציאות או באגדות) ולהם הוסיפה המחברת את הפנטזיה שלה.
1. המלך ארתור ואבירי השולחן העגול
ארתור
יצא לקרב
לבו נכבש
על ידי
נגנית נאה
אביה
נמלא אושר
והעניק לו
100 אבירים
ושולחן
עגול וגדול.
אבירי השולחן העגול הוא כינוי לאבירי המלך ארתור, דמויות אגדתיות של גיבורים בְּשִריון .
האגדה מספרת שהשולחן העגול היה יוזמה של המלך ארתור להקמת חוג אבירים שהתחייבו לשרתו ולהילחם למען הצדק ולהיות אדיבים. האבירים התכנסו באולם הראשי סביב שולחן גדול ועגול שבו אין שליט וכולם שווים.
בספר הפנטזיות הזה - אין תקופה מוגדרת, והמלך ארתור מסתובב בין תקופות ונבלע במהלך השירים בתקופות אחרות ובעיקר לאורך המאה ה 14, 15.
יש לציין שהקורא לא חייב להכיר את מעשיות המלך ארתור אלא ההתחברות היא למלים, לפנטזיות של המחברת ולאוירה הקסומה.
7. מה מסתתר מפני הענק?
נערה פשוטה, הלבושה בשמלת
כותנה חומה שמהודקת לגופה הצר,
פוסעת למרגלותיו של הר אשר שולח
פעם אחר פעם יד ירוקה ארוכה
זרועה סלעים לעבר שולי שמלתה
הבלויים, ומנסה ללכוד את פיסת הבד
המוכתמת, שהיא למעשה מפת אוצר
מוסווית.
טעם של מיסתורין, אגדה ופנטזיה. הר ששולח יד ארוכה ירוקה –מצית את הדמיון
ומיד אנחנו רוצים להצטרף למסע הבדיוני אחרי פיסת הבד המוכתמת.
10 .טירת האבירים
שלושה אבירים
רוכבים על
סוסים לבנים
עמק מרהיב
נפרש למרגלותיהם
עם רדת החשיכה
נגלית טירה
עתיקה
האם נדמיין בעינינו מרחבים ירוקים סוסים ואבירים מהספרים שקראנו והסרטים שראינו ?
כל שיר הוא סיפור קצר על ציר הזמן
כל שיר מהלך קסם משלו
כל שיר מצייר פנטזיה, תמונה בדיונית
לעיתים השירים נשארים ללא סוף או עם סוף פתוח, על מנת לאפשר לקורא לקחת את השיר לכל כיוון , כיד הדמיון הטובה עליו..
11. קללת הדם
דמות עמומה ניצבת במרכז מעגל האבנים וממלמלת לחש מסתורי;
תכשיט יקר נשפך מבעד תיבת התכשיטים ומשנה צורתו לנחש.
18. מלחמת השושנים
שושנה אדומה
פצעה שושנה
לבנה
דם נוטף
על מדרגות
הארמון
תמונת בתי האצולה
נקרעה לשתי פיסות
גדולות,
שנשרפו על ידי
להבת הנר.
20. נבואת מרלין
קוסם ישיש מדדה
לעבר דלת סתרים
החבויה מן העין
שולה מכיס גלימתו
מפתח עתיק זעיר,
ותולה אותו על
הידית המעוקלת.
מרלין הקוסם –הינו דמות מהאגדות המלך ארתור . נודע כמכשף רב עוצמה.
בשנת 2008 החלה ב BBC סדרת טלויזיה בשם "מרלין" על הקוסם כעוזרו של המלך ארתור.
ובסידרת ספרי הארי פוטר, מוענק אות לקוסמים ראויים : "אות מסדר מרלין"
סיון מעידה כי הסיפורים שהלהיבו את דמיונה כוללים את עליסה בארץ הפלאות, הקוסם מארץ עוץ ופיטר פן וכמובן מעשיות האחים גרים שהשפיעו עליה ועל כתיבתה ולימים הסדרות של שר הטבעות, ההוביט, הארי פוטר.
היא מספרת ששאבה השראה מדמויות שונות, בדויות או אמיתיות, ושתלה אלמנטים מעולמה, המורכב מארועים היסטוריים (היא בעלת תואר בהיסטוריה ) וחידתיות,
לסיכום, צורת הכתיבה, הניסוח- לאו דווקא מיועדת לחובבי הז'אנר של עולם הפנטזיות וספרות בדיונית, יש שמתחברים לחידתיות, לכתיבה הפשוטה והזורמת ולעולם הדמיון הנפתח בפנינו.
השיר המסיים את הספר הוא תמונה אפלה, רווית מתח וחידתית :
28. ציור תקופתי
כיסוי ראש מטולא
תלוי על מתלה האייל
קערת מים עשויה חרס
מונחת על ארגז העץ
שעוות הנר
נמסה למרגלותיה
גלימה אפרפרה ובלויה
נחה ברפיון על משענתו
של כיסא רעוע.