ראיון עם שיר אלוני/ דני אדלסון

 

 

שיר אלוני, מוזיקאית זמרת ויוצרת בתחום הרוק/אינדי עצמאית. שיר נולדה בירושלים בשנת 1984 והיא כותבת שירים ומופיעה כבר מגיל צעיר, בשנת 2017 הוציאה אלבום בכורה שנקרא "בר" בו ניגנה בעצמה על כל הכלים. המוזיקה אצלה היא כלי ודרך לעבוד ולרפא את הכאב לאחר חוויות לא פשוטות שעברה בחיים, לפני חודש הוציאה סינגל חדש מתוך אלבום שני שבדרך שנקרא "שיר המלאכים" בליווי להקת RPS SURFERS (גולשי אבן נייר ומספריים)

 

שיר שהוא מעין  תפילת דרך של המוזיקאית.

 

 

 

איך הגעת למוזיקה? מאז שאני תינוקת אני זוכרת מוזיקה בבית. אחותי הייתה נוהגת להקליט את המצעדים בגל"צ וכל הזכרונות ילדות שלי מתחילות משם עם הקלטות טייפ של המצעדים והפטיפון בבית  אהבנו לשמוע שירים מהאייטיז ולהקות כמו הקיור דפש מוד וכו ולצפות בטלווזיה בתוכניות המוזיקה של הערוץ הראשון עד פופ ועוד להיט ובתור תינוקת מאוד ספגתי את זה ואמא שלי לימדה אותי לשיר כשהייתי בת חמש והיה לנו ספרים של זמר ועוד זמר. בשלב מסויים ההורים התגרשו ואמא שלי חלתה והיו צריכים לשלוח אותי למשפחה אומנת דתית ובעקבות זה נחשפתי למוזיקה דתית ולמזמורים של שבת ממשפחה חילונית שהייתי ובאירועים משפחתיים נחשפתי למוזיקה מזרחית ומאוד אהבתי את זה.

 

 

מה הייתה ההשפעה המוזיקלית הגדולה שלך?   פוליס. הסאונד שלה ליווה אותי במשך רוב חיי והסיבה שהתחלתי להיות מתופפת בשלב מסוים בחיים היה בגלל סטויארט קופלנד מתופף הלהקה. הוא מוזיקאי יותר מאשר הוא מתופף היצרתיות והחיות והאנרגיה שהוא מביא לתוך הנגינה זה משהו שמאוד השפיע עליי. אני המעריצה הכי גדולה והחלום שלי הוא להכיר אותו לשבת איתו על ג'אם זה המודל שלי.

 

 

באלבום הבכורה שלך שיצא בשנת 2017 שנקרא "בר" ניגנת בכל הכלים? כן, נכון יש לי באולפן הביתי שלי גם תופים, כלי הקשה. גיטרות, גיטרה בס.קלידים וכל הדברים האלה. מזה הפקתי את האלבום הראשון שלי. אורי ורטהיים עזר לי מאוד עם ההפקה ועם המיקס של האלבום ולמדתי ממנו המון על אסתטיקת סאונד ועל גישה של הפקה דרכו למדתי להתייחס למוזיקה שלי ביותר כבוד יצא לי לעבוד עם עוד כמה מפיקים אבל הרגשתי שהסאונד שלי נעלם לטובת משהו שהוא מאוד מהוקצע ואורי הוא היחיד שנתן למהות שלי ולפילוסופיה המוזיקלית שלי מקום למשהו שהוא יותר אמיתי וכנה.  זאת הייתה הפקה הראשונה שלי אחרי שלמדתי במכללת BPM למדתי במסלול של הפקה באולפן ביתי, לפני שלמדתי אצלם היו לי כמה נסיונות ראשונים של להקליט לבד זה היה חמוד אבל זה עוד לא היה זה והייתי צריכה עוד הרבה ממה שהם לימדו אותי ובאהבה אני מודה להם על מה שלמדתי משם כי זה מאוד עזר לי.

 

 

באיזה גיל התחלת לכתוב שירים? התחלתי לכתוב ממש מגיל מוקדם אחי אורי לימד אותי לכתוב כבר מגיל 5 גם לכתוב וגם לקרוא אפילו באנגלית עוד לפני כיתה א' . אחי גם כתב שירה, בשנת 1994 הוא התאבד במהלך שירותו הצבאי והיו לו מלא פנקסים מרוטים כאלה שהיה כותב בהם שירה. אז גם זה סוג שקיבלתי בירושה ממנו וסחבתי את זה איתי לאורך השנים. הקמתי לו אתר הנצחה שבו שמתי את כל השירים שהוא כתב ובאלבום הבכורה שלי הלחנתי את השיר שהוא כתב "הערב הגיע" ומה שקרה איתו מאוד השפיע על הכתיבת שירים שלי.

 

 

המוזיקה שלך היא גם בעצם סוג של מרפא? כן. מכל הכותרות שזרקתי לך בין השורות ובכוונה אני קוראת לזה כותרות גם הלהקה שהייתה לי קראתי לה ככה. הדרך שלי לא להכביד על אנשים אז אני אומרת את הדברים שקרו לי בכותרות,  אח התאבד בצבא, אמא חולה. הורים גרושים, משפחה אומנת דתית, כל הדברים האלו.

 

והיצירה היא בהחלט המקום שלי להחלים.

 

 

על זה מדבר בעצם השיר החדש שכתבת והוצאת "שיר המלאכים"? כן בהחלט. שיר המלאכים הוא כזה בכלל המוזיקה והשירים שאני כותבת היא הכלי שלי לעבוד עם הכאב שמרפאת אותי לא רק לי אני חושבת אלא גם לאחרים. כתבתי את השיר לאחר שהייתי בסדנא של שכנה בשכונת הארגזים שהייתה עושה סדנאות מלאכים ללמד איך לתקשר עם מלאכים והיא לימדה אותי על מלאך שנקרא סנדלפון והוא המלאך

 

שעוזר למוזיקאים כאילו הוא המלאך של המוזיקאים והרגיש לי שאני רוצה לבקש שיש שיר שמבקש שמשהו יכוון אותי לבקש מהמלאך שיכוון אותי מוזיקלית וככה נוצר השיר מתוך איזה תפילה למלאך הזה. אני קוראת לזה תפילת הדרך למוזיקאים הבקשה שהכוונו אותי וידייקו אותי וירפאו את המיתרים הפנימיים שלי ממש מהמקום זה כי עברתי הרבה מאוד בחיים שלי והכאב יושב על מיתרי הגרון אצלי אז זה הסיפור של השיר ואני חושבת שאכן המלאכים איתי ואפילו קצת עוזרים לי לקדם את השיר ויש מצב שהם אפילו אוהבים אותו. אני מקבלת גם תגובות מאוד חמות. זה עוד לא הצלחת מיינסטרים זה עוד לא איזה להיט היסטרי זה לא משהו שמכוונים אותו לזה. אבל כן היח"צ הצנוע שאני עושה לשיר וכשאני שולחת אותו באימייל פה ושם לשדרני רדיו באופן מאוד אישי שאני יכולה. זה נוגע לאנשים בלב וגם הסיפור האישי שלי נוגע לאנשים והשיר עצמו הוא טוב..

 

 

יש משהו מאוד מיוחד בשיר הזה  חוץ מהמילים הנפלאות שכתבת והשירה שלך הבאת גם עיבוד והפקה מוזיקלית שגם מחזירה אותך אחורה בזמן אל הסאונד של סוף שנות ה ה70 תחילת שנות ה 80? כן וזה המקום גם להודות ללהקת RPS SURFERS שממש הצליחו להגשים את החזון שלי לגבי הסאונד של השיר. בתור מוזיקאית יש לי כל כך הרבה פעמים את הרצון והרעיונות המוזיקאים והעיבוד השלם נמצא לי בתוך הראש ולפעמים הוא כל כך כואב שזה נמצא לי בתוך הראש ולא יורד אל המציאות והם פשוט עשו לי מתנה מדהימה באיך שהם הצליחו באופן מדוייק את מה שהיה לי בראש לגבי השיר הזה ואפילו מעבר לזה התפקיד של הסנטיסייזר הסאונד הספיציפי של הפוליווקס  הסתובבתי באולפן כולי מאושרת וזורחת מהסאונד הזה. והנגינה שלהם והעבודה עם אורי ורטהיים מרימה גם אותי ופתחו לי דלת שאני מאוד מוקירה להם תודה.

 

 

וזה יהיה הסאונד והצליל של האלבום החדש? העבודה כרגע על האלבום השני שלי נמצאת בצד. בגלל שפתחתי עסק שנקרא "השדה" שהוא מרכז ליצירה לאומנים ולמוזיקאים לעבוד בו ולתמוך במוזיקאים ויוצרים.אבל בקרוב אני יתחיל להקליט שיר נוסף מתוך האלבום.

 

 

ספרי לנו על השדה המקום החדש שפתחת לפני חודש? זה מקום אינטימי. שנועד לתת במה פתוחה לאמנים ויוצרים מכל הסוגים כולל סטאנדפיסטים וציירים מי שרוצה יכול לבוא ולהציג את היצירה השלהם מה שמיוחד בבמה הפתוחה לעומת במות פתוחות אחרות הוא שאצלי נוצרה דינמיקה שבעצם מאפשרת לאנשים לבוא ולנסות את החומרים שלהם על קהל ולקבל טיפים ומשוב מהקהל. יש פה אווירה של למידה ולתקן טעויות. אני מסבירה ועוזרת ונותנת טיפים איך לשיר יותר נכון ולשחק עם הדינמיקה של הקול. טיפים על בטחון עצמי איך לבוא מוכנים ולא לשיר מהדף. אני מוצאת ורואה שאנשים מאוד נהנים מזה מקבלים מזה משהו שנותן להם ערך הם גם  נחשפים לעוד אומנים ועוד אומניות ויוצרים מינג לינג מאוד חזק ויפה בכל במה פתוחה יש אנשים חדשים ודווקא האינטימיות הזאת עוזרת לדינמיקה לפרוח ואני מאוד גאה בזה.. זה גם מקום שמגשים לי המון חלומות אמנם כלכלית זה מאוד מאתגר להחזיק כזה מקום. אבל אני מרגישה שמבחינת הפוטנציאל שלו ומה שיכול לקרות כאן מגשים לי הרבה דברים שרציתי שיקרו מאז גיל 19 כמעט על מה אני עושה כדי שלמוזיקאים יהיה יותר טוב וירוויחו כסף מהיצירה שלהם.

 

האג'נדה שלי שיוצרת את המקום הזה היא אג'נדה שהתפתחה דרך המחאה החברתית של 2011 שהייתי פעילה בה מאוד ודרך ההכרות שלי עם מוזיקאים הרבה מאוד אנשים שלמדתי מהם לאורך הדרך. והמקום נותן הרצאות, שיעורים פרטיים שיעורי גיטרה פלמנגו וסדנאות של כתיבה יוצרת או סדנא של איך להגיש תסריט לקרנות כדי לקבל כסף ומה המסמכים שצריך. סדנא על איך להתנהל מבחינת מיסים עם יועץ מס ואיך להתנהל מבחינת מיסוי ליוצרים או איך לעשות מימון המונים בצורה חכמה  בעצם כל הדברים שמוזיקאים ויוצרים  צריכים ככלים שיעזרו להם בקריירה.

 

 

 

היום כמעט כל צרכנות המוזיקה מועברת דרך המדיה הדיגיטלי והאינטרנטי היא גם הרבה יותר חופשית ונגישה הרי כמעט כבר לא מוציאים דיסקים למשל איך את עם זה? נכון.  גם לי יש את כל הערוצים הדגיטליים שצריך שיהיו לאמן אבל אני חושבת שלמרות שאנחנו בעידן של דיגיטל אני רואה שיש גם מגמה הפוכה אצל מוזיקאים ואנשים של חזרה לקהילה וחיפוש ההופעות החיות. אנשים צמאים לקשר מהותי אנושי לצאת יותר מהבית אפילו בשביל הבריאות שלהם גם מתוך זה יצרתי את שדה כי אני מאמינה  שהעתיד קיים

 

בחיבורים של קהילה ולא רק באונליין. לאונליין יש לו את המגבלות  שלו והעיקרית שלהם היא הבדידות. הבדידות היא החיסרון שלה  אתה חיי בתוך בועה שאתה חושב ששומעים אותך אבל אתה לא באמת נשמע זה פרדוקס כי אתה חושב שאתה מגיע להמוני אנשים בקלות ובלחיצת אצבע אבל הקשב האמיתי של אנשים נמצא  שאתה מול בן אדם פנים מול פנים זה הקשר הכי אמיתי שיש האנרגייה האמיתית המפגש הבלתי אמצעי עם קהל שום דבר אחר לא יכול להחליף עם זה.

 

להאזנה לשיר:  https://www.youtube.com/watch?v=dWl59PY05Xs דני אדלסון שדרן רדיו ועורך מוזיקלי

שחר כהן-עורך מדור מוזיקה בפורטל בכיוון הרוח 
לדף הפייסבוק: www.facebook.com/shahar.music
יוטיוב: https://www.youtube.com/user/shaharcoen

 

logo בניית אתרים