סימפוניה טוּרַנגָלילה בביצוע של התזמורת הפילהרמונית הישראלית/ חגית בת אליעזר
סימפוניה טוּרַנְגָלִילָה נכתבה ע"י המלחין הצרפתי אוליביה מסיאן בין השנים 1946-1948 לפי הזמנתו של סרגיי קוסביצקי, המנהל המוזיקלי של התזמורת הסימפונית של בוסטון, ובוצעה בבכורה בדצמבר 1949 בניצוחו של לאונרד ברנשטיין.
את המילה "טורנגלילה" יצר מסיאן כהלחם של שתי מילים בסנסקריט, טוּרַנְגָה ולִילָה, ולה פירוש עשיר: שיר אהבה, שיר הלל לשמחה, הימנון של זמן, תנועה, קצב, חיים ומוות.
הסימפוניה מורכבת מ-10 פרקים, ונגינתה נמשכת לפחות שעה ורבע. היא כתובה לתזמורת גדולה בת למעלה מ- 100 נגנים עם חטיבת כלי הקשה מורחבת, ושני כלים סולנים: פסנתר וכלי נגינה ייחודי, הנקרא אונד מרטנו.
כשעה לפני הקונצרט התקיימה באולם הרצאה של המלחין והחוקר ד"ר אופיר אילזצקי, אשר סיפר על סגנון הלחנתו של אוליביה מסיאן, שבא לידי ביטוי בסימפוניה טורנגלילה, ובפרט על הסולמות הייחודיים, בהם השתמש המלחין, והדגים זאת על הפסנתר. ססיל לרטיגו, שהייתה עתידה לנגן בקונצרט באונד מרטנו, הכלי הסולן השני בסימפוניה, הסבירה על הכלי ועשתה הדגמות. אונד מרטנו, אחד הכלים האלקטרוניים הראשונים, הומצא בשנת 1928 על ידי מוריס מרטנו הצרפתי, צילן, ששרת ביחידת תקשורת במהלך מלחמת העולם הראשונה, והוקסם מהצליל הטהור של גלי הרדיו. פרוש שם הכלי הוא "גלי מרטנו". הכלי משמיע קולות אלקטרוניים ארוכים, שיכולים לחקות צלילים של כלי נגינה שונים. בנוסף למקלדת, הכלי ניחן במנגנון של טבעת, המחוברת לחוט מתכת דק, המוזזת לאורכו ע"י נגנית. אונד מרטנו מצליח לשלב צליל אלקטרוני עם הבעה רגשית־אנושית חמה.
התזמורת הפילהרמונית הכינה "המדריך לסימפוניה טורנגלילה", בהיר ועתיר מידע, הזמין באתר, אשר נפתח בפסקה הבאה:
"דמיינו לרגע פסקול של סרט, קונצ'רטו מרהיב לפסנתר, פיצוץ מוזיקלי-קוסמי של סאונדים ומקצבים, כלי אלקטרוני שנשמע כמו מדע בדיוני, ורעיונות מעולם הסנסקריט. מצליחים לדמיין? אתם אולי בחצי הדרך לחוות את אחת היצירות המטורפות והמפתיעות של המלחין הצרפתי אוליביה מסיאן",
ומסתיים כך:
"למה לא מבצעים אותה הרבה?
ביצוע של סימפוניה טורנגלילה הוא עניין מורכב מבחינה לוגיסטית, כלכלית ומוזיקלית. מדובר בכל כך הרבה נגנים, כלים יוצאי דופן שצריך להביא במיוחד, יחד עם עבודה מדוקדקת של המנצח עם התזמורת, עבודה שדורשת שעות רבות של חזרות. לא רבות התזמורות שמוכנות לקחת על עצמן אתגר שכזה! ולכן כאשר ביצוע של סימפוניה טורנגלילה אכן מתרחש, מדובר באירוע מוזיקלי שלא כדאי להחמיץ."
וסילי פטרנקו, המנהל המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית המלכותית הגיע מלונדון לנצח על התזמורת הפילהרמונית הישראלית. איזה כבוד! וסילי פטרנקו ניצח על סימפוניה טורנגלילה בביצוע של תזמורת הנוער הלאומית של בריטניה, כאשר היה מנצחה הראשי בין השנים 2009-2013.
וסילי פטרנקו מרבה לנצח על הפילהרמונית הישראלית. לססיל לרטיגו, הנגנית של אונד מרטנו, שביצעה את הסימפוניה בלה סקלה במילנו באוקטובר 2023, זו הופעה ראשונה עם הפילהרמונית הישראלית. גם עבור סטיבן אוסבורן, אחד המוזיקאים המוערכים ביותר בבריטניה, שניגן את סולו הפסנתר של טורנגלילה, הייתה זאת הופעתו הראשונה עם הפילהרמונית הישראלית.
זו הפעם השנייה שהפילהרמונית הישראלית מנגנת את סימפוניה טורנגלילה, לאחר הביצוע בשנת 1990 בנוכחות אוליביה מסיאן עצמו, בניצוחו של זובין מהטה.
ב-7.5.2024 הסימפוניה בוצעה בחיפה. היצירה נוגנה באווירה התלהבות כללית. בלטו שינויי הקצב, עליהם המנצח הורה בתנועות מגוונות של אצבעות ידו השמאלית, החופשיה משרביט. סולו הפסנתר נוגן בעוצמה, בפראות. הצליל הקוסמי של אונד מרטנו נישא בחלל. הסולמות הכמו-הודיים היו יותר ויותר נעימים לאוזן עם כל חזרה עליהם. תפריט הצלילים היה עשיר וחדשני. כלי ההקשה דפקו בדלת, נשמעו ציוצי ציפורים, אותם מסיאן, חובב ציפורים ידוע, שתל ביצירה. הצלילים האחרונים ב-9 הפרקים הראשונים הודגשו, ואחריהם – שניות של דממה של הפסקה בין הפרקים. הפרק העשירי האחרון, הפינלה היה בהיר ושמח, וריכז את נושא האוהבים המאושרים. בתום 75 דקות נגינה, הסימפוניה הסתיימה באקורד מז'ורי מתמשך. אחרי מאמץ של ריכוז רב, המנצח וסילי פטרנקו פרס את זרועותיו לצדדים כמחבק את כל נגניו או כעף כמו ציפורי מסיאן.