תערוכת הביאנלה יש מישהו בבית -בחיפה/ חגית בת אליעזר
בלו-סימיון פיינרו הוא אמן ואוצר, בעל תואר B.A. באמנות ופילוסופיה מאוניברסיטת חיפה ותואר MFA באמנות ועיצוב מאוניברסיטת שיקגו שבארה"ב. הוא הציג בתערוכות יחיד במוזיאונים בארץ ובעולם, השתתף בביאנלה בערים מרכזיות, מכהן כמרצה בכיר במרכז האקדמי ויצו חיפה.
אביטל בר-שי היא אמנית, אוצרת, מעצבת ואדריכלית, בעלת תואר ארכיטקט ותואר B.A. באמנות. היא הציגה בתערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות בארץ ובעולם, עסקה בפרויקטים במרחב הציבורי.
שני האומנים יזמו את הביאנלה הים תיכונית הבינלאומית בעיר חיפה, כמודל לשיתוף פעולה רב-תרבותי ולדו-שיח בין השקפות ודעות מגוונות. מאז הביאנלה הראשונה ב-2010, הם אוצרים ומנהלים אותה אומנותית.
בימים אלה – מאז 18/1/2024 ועד 7/3/2024 – מתקיימת בחיפה הביאנלה הים תיכונית הבינלאומית החמישית תחת השם "יש מישהו בבית?". התערוכה מוצגת בחללים ציבוריים במרחב העירוני, כשהמוקד העיקרי שלה - במרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה.
התערוכה "יש מישהו בבית?" מגיבה למציאות היום, לאחר 7 באוקטובר, ובוחנת נושאים הנוגעים בבית, באובדן, בכאב, בגעגוע ובתקווה, תוך חיפוש אחר משמעות בעולם אלים ואכזר. עבודות אחדות נעשו לאחר הטבח, דוגמת השעון ההולך לאחור, השואף לחזור לישראל הקודמת, פרי יצירתו של בלו סימיון פיינרו, אך רוב העבודות נוצרו לפני שנים, וקיבלו פרשנות אסונית עכשווית. לדוגמה, פסלי ראשו של יגאל טומרקין, המונחים במעגל על רצפת חלל התערוכה. ברבים מפסליו שילב תומרקין את ראשו היצוק. לראש הכרות משמעות מצמררת לאחר 7 באוקטובר.
מוצגות בתערוכה מספר עבודות של הצלמת אנג'ליקה שר, שברובן מצולמות חיילות. הצילומים נעשו לפני שנים. לעבודה בשם "הארוחה האחרונה" פן נבואי
ד"ר זיוה ילין, חברת קיבוץ בארי, היא אמנית רב תחומית העוסקת ברישום, ציור ומיצב. ילין ניהלה ואצרה את הגלריה בקיבוץ בארי משנת 1994 לצד סופי ברזון מקאי. במספר עבודות זיוה ילין רושמת את נוף קיבוץ בארי בצבע שחור על גבי רקע אדום עם נזילות צבע. בטבח בבארי ב-7 באוקטובר, נופצו חלונות הסטודיו של זיוה ילין, קליעים חדרו וחוררו את הציורים. בהמשך חולצו העבודות מהסטודיו. אחדים מהציורים המחוררים מוצגים בביאנלה:
צבע אדום הולך ומשתלט גם על עבודת הווידאו של אביטל בר-שי, שמתחילה מרקע בהיר, בה גבר ואישה בחדר לפני חתונה מביטים בציפייה כלפי מעלה.
בגרם המדרגות הראשון לקומה השנייה מופיע "קיר הרגשות", בו התבקשו הסטודנטים לרשום את הרגשות שלהם בכתב ובציור בעקבות מאורעות ה-7 באוקטובר. "קיר הרגשות" היא דרך לאפשר לסטודנטים להביע את מגוון הרגשות: כאב, יגון, כעס, תסכול, חוסר אונים או כל רגש אחר, שלילי או חיובי. פעולת הרישום מספקת מרחב בטוח לריפוי, לעיבוד הרגשות ולהתמודדות עם המצב האישי בעקבות הטראומה.
בגרם השני במעלה המדרגות מול "קיר הרגשות" נמצאת יצירת האמנות של בלו-סימיון פיינרו, עליה כתוב באמצעות נורות דולקות: "יהיה טוב".
היצירה יהיה טוב, הנראית מהרחוב, מהמעלית בדרכה למעלה ועל ידי כל עוברי המדרגות, ומהדהדת אל תודעתו של האדם על פי המאמר: מחשבה יוצרת מציאות.
בביאנלה מוצגת עבודת וידאו משותפת של שחר מרקוס, שחי ויוצר בתל אביב ואמנית המיצג והווידאו הטורקייה נזקט אקצ'י.
ועוד שיתוף פעולה בין ישראל לטורקיה. התערוכה "יש מישהו בבית?", המוצגת בעיר חיפה, היא חלקה השני של הביאנלה הים-תיכונית החמישית (2023-24). חלקה הראשון של הביאנלה מתקיים השנה לראשונה מחוץ לישראל, באיסטנבול, טורקיה, תחת הכותרת "I am another you, you are another me", וכך מממש את חזון הביאנלה לשיח בין-תרבותי באגן הים-התיכון. באוקטובר 31 נפתחה הביאנלה באיסטנבול, במוזיאון לאמנות עכשווית. בתערוכה השתתפו אמנים מישראל אמנים מאפגניסטאן, גרמניה, טורקיה, קזחסטאן ואמנים ישראלים יהודים וערבים. לפני התערוכה היו מפגשים מקדימים. תאריך הפתיחה הוא סימלי: יום חגיגת 100 שנה לרפובליקה הטורקית המודרנית של אטאטורק.
התקררות היחסים הדיפלומטיים בין טורקיה לישראל בעקבות אירועי 7 באוקטובר אומנם מנעה מאוצרי הביאנלה הישראלים אביטל בר-שי ובלו סימיון פיינרו, להגיע לפתיחת התערוכה, אך עצם קיומה, לפי התכנון והסכמות, בשיחות בזמנים טובים יותר, הוא הישג גדול ופתח תקווה לעתיד טוב יותר. יוצרי האומנות הפלסטית בכל העולם, דוברי שפת תרבות משותפת, הם חלוצי השלום.