מסה:

תוכן, זה כל הסיפור/ זאב ליכטנזון

 

אזהרה: לפניכם שורות משעממות שמתחזות לפתיח מרתק

 

איש אחד נוסע בפולקסווגן , 1600 ,אפורה, אוטומטית, יד ראשונה, 2015 ,על/1

כביש הסרגל. אחרי הרמזור של הת"ענכים הוא עוצר בצד, פותח את הדלת,

יוצא בחליפה האפורה שלו, משתין לאט וממשיך ישר לעפולה....

. אני חושב שהיא שקלה 80 ק"ג בערך, אבל הגובה של 180 ס"מ שלה גרם/2

לה להראות פחות עבה ממה שהיא באמת, מה גם שחולצת הכפתורים

הפרחונית שלה ,התכפתרה לה רק עד שני כפתורים לפני הסוף, חושפת

התחלה של חזה דשן וצוואר שזוף...

. די מספיק./..3

תוכן הוא תמיד הדבר המרכזי ביותר בכל תהליך תקשורת.

תוכן מעניין גורר אותך ממילה למילה , ממשפט לתמונה, מתמונה לקול, הכול

בתנאי שעובר סיפור מעניין, קצרצר או ארוך.

סיפור מעניין יכול להתמצות אפילו במילה טעונה אחת "אונס" , "רצח" –

הדמיון שלנו כבר מקדם את ההתרחשות עוד בטרם נדע פרט נוסף ואנו נגררים

לשמוע, לראות ,לדעת עוד.

אם מילה כך, תמונה בוודאי וסרטון וודאי וודאי.

וההיפך כשאנו נתקלים בדבר מה שאותנו , אישית, הוא לא מעניין, אנו

ממהרים להתרחק ולחפש את הספור הבא, או הבא אחריו והלאה.

הפתיח , המוצהר כמשעמם , נועד לייצר אפקט אחר בהחלט לעורר את

הסקרנות לכלל עניין ,לדעת עוד ולפרש ,למה כך הוצג הפתיח..

החיפוש אחר הסיפור המעניין הוא המפעיל של הזיפזופ, הגלישה,

הרכילות, הטוקבקיות, ועוד..

המחשוב הכמעט טוטאלי, הביג דאטה, המהירות הקיצונית, הנגישות

המרבית, קלות הקליטה והפליטה של חומרים מכל סוג, כיוון ועבר

יוצרים בלבול ואי הבנה של תהליכים והשימוש בהם.

בגרעין, בליבה ביסודו של כל מסר שעובר, מיוצר המסר אל מקבלו תמיד

עמד, עומד ויעמוד התוכן.

סוג התוכן, אופיו ,הקומוניקטיביות שלו, הם תמיד תלויי הפרט, החברה,

התרבות, הנסיבות, העיתוי ועוד, אך מעולם ולעולם לא יעבור תוכן מא' לב,

ללא עשייה מכוונת שתכליתה להגיע מא' לב,

כל תהליך תקשורת עובר 3 שלבים:

להגיע

להשפיע

להניע

אלה השלושה הם המכנה המשותף של כל רמת תקשורת, מזו שבין פרט

לפרט ,עבור בזו המסחרית והמוכרנית, עסקית, דתית, פוליטית או אחרת ועד

למסרים של מדינה לאזרחיה , מורה לתלמידיו ,הורה לילדיו וכיו"ב

כל שלושה הרכיבים הם יצירי תוכן ,גם אם הם משתמשים בכלים מגוונים.

להגיע: קיימת התשתית הפיזית, כמובן: מילה, אוזן, מערכת שידור, עין, –

חוטם ,ערוץ רדיו וטלוויזיה, מרחבי האינטרנט והאפליקציות, טכנולוגיות סייבר

וציורי קיר. כל אלה משמשים כלים להעברתו של עניין אחד בלבד התוכן. –

הפעלה של כל ערוץ שצריך לעבור ממעביר למקבל לא תתחיל , תופעל ותצא

לדרך, אם לא יקום הרצון והצורן להעביר מסר, שהוא תוכן, ממיצר התוכן אל

מקבלו המתוכנן.

להשפיע: זו מטרתו של כל תוכן שיוצא לדרך מהיוצר למקבל. להשפיע בכל

אחת מאין סוף אפשרויות: להפיק רגשות, לייצר קניות, לרכוש אמונה, להרבות

מאמינים, לשסות באויב, להתפעל מאמנויות, להסכים עם הטבע...כל אחד

ממיני המצבים הרגשיים הללו הוא אסופה של תכנים ,שמחפשים כתובת

לעיצוב מחשבה, לשינוי עמדה, להבניה של תפישת מציאות.

כמובן, אפשר להשפיע ,רק אם וכאשר המסר המכוון ליעדו הגיע.

להניע: כל תוכן משוגר רוצה להגיע, אך לא סתם להגיע ולרבוץ לפני הדלת

הנכונה, הוא גם רוצה שיפתחו לו את הדלת . ומשנכנס ,הוא רוצה להשלים את

המטרה שלשמה יצא לדרך הנעה לפעולה ... –

למשל, הורה מדבר אל בנו ומשכנעו כי מצוות " כבד את.." חשובה ביותר , כי,

ככתוב. הנה הגיע, הנה , אולי גם שכנע,

אך בכך לא די, התוכן הזה לא יגיע לתכליתו אם לא תתמלא ותבוצע ,בפועל,

והילד, אכן יכבד את הוריו, כמצווה וכמצופה.

תוכנה של אמירה זו. וכך בהכול. הפרסום רוצה להגיע אלינו בערוצי התקשורת

,מתאמץ לשדל ולשכנע בצורך כלשה,ו אך אם לא יצליח להניע את מקבל התוכן

לכלל ביצוע הצריכה הרי לא עשה דבר. כך במסעי בחירות, במכירה של

דתות ואמונות אם לא תצטרף לדת, לכת ,לעדה, אם לא תמלא את פולחניה

ומנהגיה, לא התממש התוכן ששוגר אליך ואפילו שכנע אותך לשים לב

ולהקשיב. בסוף הפעולה היא הקובעת. פעולה שכולה תוכן, מהיוולדה ועד

למימושה.

והיכן זירת הטעות? בכל מקום. והתרבות הדיגיטלית מתעתעת מתמיד. השינוי

העצום בתהליכי יצירת תוכן וקבלתו, איבדו לדעת את תפישת התוכן ,וכל

תשומת הלב מתניידת אל עוצמת הכלים הדיגיטליים..

כאשר כל אחד, כל הזמן, בכל מקום, יכול להגיע אל כל אחד, כל הזמן, בכל

מקום , השמחה כה גדולה וכמות התוצרת כה עצומה ומזורזת עד ששוכחים

שהכול מתחיל ונגמר בתוכן.

אוקיי אפשר להגיע לכל אחד, כל הזמן, בכל מקום אבל בשביל מה – –

להגיע? עם איזה מסר להגיע? לטקבק זה כייף, אבל זה ייחשף, ייקרא ויניע רק

אם יש שמץ עניין בתוכן. נכון, כי גם לכל ערימה של זבל, קטנה או גדולה, יהיה

מי שיתבשם מריחה , אבל זו נחמה קטנה אפילו מחצי.

עובדה, כי אפשר בקלות מדהימה לייצר תוכן . מילה היא מילה, תמונה היא

תמונה, צליל הוא צליל ,בשביל מה לשולחם לדרך אם אינם טעונים בכלום?

התשובה: פשוט, כי אפשר, ויחליט מקבלו ,אם שוכנע ואם יונע לפעולה.

ההתייחסות כאן לתוכן ,עוסקת בתכלית, במסר ,בנמען ואינה מסתפקת

ברכיבים הפונקציונליים והאופרטיביים שלו. תוכן נושא משמעות, תוכן יוצר

עניין, תוכן שמייצר תקשורת. המשמעות הזו, אף כי היא עומדת היום בצילם של

היכולות הטכנולוגיות המדהימות, בכל זאת ,עושה את דרכה, אט אט, בחזרה

אל מרכז ההוויה והעשייה.

כאשר כולם כבר הבינו, שאין בעיה לכולם לקשקש במקלדת, ממשית וירטואלית

או אחרת, כאשר מבינים כי מכונות לומדות, רובוטים, אינטרנט של הדברים

מהצד האחד וכל זב חוטם אינטרנטי מהצד השני , יכולים ומייצרים תוכן ודימויי -

תוכן מבינים , כי תוכן לא מתייצר ונברא מעצמו. עניין, התעמקות, –

התבטאות ,התרגשות ,הסתקרנות , הכול צריך שיגיעו מיכולת אנושית מכוונת

ולא מכלים טכנולוגיים או מכלומיאלים.

מגיעה ההבנה, כי להגיע אפשר , אבל מה לעשות הלאה? מה להגיד? איך -

להתנסח כדי לשכנע? כשכל אחד יכול , כשיש מיליארדי כל אחדים כאלה, איך -

לגרום לכך, שכשאגיע יתייחסו לתוכן ,למשמעות? איך התוכן יצליח להניע,

לבצע את מה שהוא מתכוון ורוצה להשיג. נכון כי היום האלגוריתמים מזהים כל

ניד וניע שלך ומעדכנים כל הזמן את התוכן המשתפר. אך יש לזכור, כי רק תוכן

יציר אנוש יצליח לשנות, לגוון ולעדכן כל ניד וניע ,שבהתייחס אליו פועלות

המכונות..

הטובים שביצרני התוכן היו והינם אלה שהתמקצעו ו הקדישו עצמם ליצירת

תכנים: אמנים, פולחנאים ,עתונאים , תקשורתנים...העידן הדיגיטלי יצר

מתחרים חדשים בכמויות עצומות. הריבוי הזה וההתנפחות של תוכן חסר תוכן

הם שישיבו לתוכן את מקומו בתולדות האנושות והתקשורת לסוגיה ,בין בני

אנוש.

כבר היום ,נשמעים קולות ונעשים מעשים ליצירה מושכלת ומיומנת של תוכן

                                                                                         בהתאם למטרות שהוא רוצה להשיג מקהל .מטרה

 

 

 

מקום יהיה לכולם, דבר לא ייסוג אחור, אך הכבוד האבוד של יצירת תוכן ישוב

לככב דווקא במקומות התועלתניים ביותר ,. זה יתעצם במערכות שיווק,

מסחריות, פוליטיות, מדינתיות, דתיות ויצבור תנופה גם באפליקציות וברשתות

ן, בשרות התוכן הבינאישי.

סופו של דבר וראשיתו הזן האנושי ניזון מסיפורים .סיפור טוב הוא תוכן טוב

והוא שיחזור ויקבל את הבכורה , גם אם יופק בטכנולוגיות המתקדמות ביותר.

מכונות מתקשרות בתוכן פונקציונלי, אלגוריתמי, דיגיטלי בני אנוש ממשיכים

לתקשר על בסיס של סיפורים, ללא קשר למכשיר שעליו ואתו מתנייד התוכן.

תוכן עומד בבסיס הקיום האנושי מבראשית ומה שמתגוון, משתכלל ומתעצם

,הם כלי התעבורה שלו.

 

                                                                 זאב ליכטנזון. אסטרטג. שיחות מומחה ויעוץ להנהלות ולבכירים.

 

טואול - בניית אתרים