על סדרת הקונצרטים לעוגב  עם ד"ר יובל רבין/ דין לביא


ביום שישי ה 8.12  תפתח העונה ה – 12 של סדרת הקונצרטים לעוגב בחיפה.
הסדרה היתה אמורה להיפתח ב 20.10 בקונצרט של רומנטיקה גרמנית בו ד"ר העוגבר הבינלאומי ד"ר יובל רבין מארח את בנותיו התאומות
גפן (כינור) ותכלת (צ'לו), שמגיל 11 כבר מופיעות כסולניות של תזמורות בארץ ובשוויץ.
מכיוון שהאישור לקיים קונצרט במוזיאון הכט הגיע רק לפני כמה ימים, והבנות עסוקות לקראת קונצרטים אחרים, קונצרט זה יתקיים בהמשך העונה ובשישי זה ינגן ד"ר יובל רבין יצירות שנכתבו בעתות מלחמה מאת יוהן סבסטיאן באך, הנרי פרסל ואחרים.

בהמשך העונה יתארחו מיטב נגני העוגב בעולם (מאיטליה, אסטוניה, בולגריה, גרמניה וקרואטיה). למעט פתיחת העונה, כל הקונצרטים מתקיימים בימי ששי השניים בכל חודש. הקונצרטים יכסו מוזיקה לעוגב מתקופת הרנסנס ועד ימינו, עם
שני קונצרטים המוקדשים למורשת באך, מוזיקה קרואטית וגם קונצרט ברוח איטלקית ועוד. 

סולן הקונצרט ומנהלה האמנותי של הסדרה מזה 12 שנה הוא ד"ר יובל רבין, יליד חיפה. שהוזמן ללמוד אצל אחד המורים הגדולים לעוגב באקדמיה הנודעת למוזיקה בבאזל, שווייץ. הוא סיים 'תעודת סולן' בנגינה בעוגב ומוזיקה עתיקה, עשה תואר בחינוך, דוקטורט במוזיקולוגיה עם התמחות ביצירות של קרל פיליפ עמנואל באך, בנו המפורסם ביותר של באך האב, ונשאר בשוויץ 22 שנה, עד שחזר לישראל עם משפחתו לפני שלוש שנים.


גפן (כינור) ותכלת (צ'לו)  בנות ה- 15 זכו בפרסים בתחרויות בארץ ובעולם (תחרות המוזיקאי הצעיר/שוויץ, תחרות קשת ערן/רעננה, תחרות קוצ'יאן לכינור/צ'כיה וקרן שרת). בגיל 11 כבר ניגנו כסולניות בתזמורות בשוויץ, בה נולדו וכן עם תזמורת הבארוק ירושלים.  מאז עלו לישראל לפני 3 שנים השתלבו בפילהרמונית הצעירה וגם הופיעו כסולניות עם הסימפונייטה באר שבע ועם הסימפונית ירושלים.


ספר על היצירות שינוגנו בפתיחת העונה
כאמור בחרתי ביצירות שנכתבו בעת מלחמה כשחלקן מביעות רוגע ואופטימיות חלקן את סערת הרגשות ששוררת בעתות מלחמה וחלקן את תחושת הנצחון.
פרליוד ופוגה בדו מינור מאת יוהאן סבסטיאן באך נכתבו בזמן מלחמת הירושה האוסטרית (1740-1748), בין פרוסיה לאוסטריה. מדובר באחת היצירות המאוחרות ביותר של באך לעוגב סולו, בהן ניכרת הבשלות הסגנונית והגישה של "ארכיטקטורה מוזיקאלית מחושבת ומופלאה.
אריה רביעית ו6 וריאציות מאת
יוהן פכלבל מתוך הקסקורדום אפוליניס
ופסקליה בסול מינור מאת גאורג מופאט
   
נכתבו ב
מלחמה העותמנית הגדולה (1683-1699) בין האימפריה העותמנית לאוסטרו-הונגרית. במלחמה זו וינה וחלקים רבים אחרים מהאימפריה האוסטרו-הונגרית, עמדו בסכנה של ממש מפני כיבוש. פכלבל וגם מופאט חיו בוינה בתקופה שקדמה למלחמה, והשתקעו שניהם בחלקים של פרוסיה שהיו לא רחוקים ממנה. החשש למכרים שנשארו בוינה, היה ברור, ויחד עם זאת, שניהם מפרסמים בדיוק באותן השנים, את הקבצים החשובים ביותר שלהם למקלדת. חלקה הראשון של האריה של פכלבל על הבאס של הפסקליה של מופט, אך בניגוד לפסקליה, שהיא יצירה מונומנטאלית ומלאה בהלכי רוח שונים, האריה והוריאציות שבעקבותיה יותר משרה רוגע ואופטימיות.
באס בדו מינור מאת הנרי פרסל נכתב בזמן מלחמת תשע השנים בין צרפת, אנגליה, אירלנד, סקוטלנד, שוודיה הולנד ועוד

מלחמת תשע השנים היתה מלחמה מאוד משמעותית עבור אנגליה, בה חי ופעל פרסל.  בהאזנה ליצירותיו מן התקופה, נדמה כאילו המוזיקה היתה מפלט מקשיי המלחמה.

פנטזיה ופוגה בדו מינור מאת קרל פיליפ עמנואל באך נכתבה ב"מלחמת שבע השנים" (1756-1763) בין אנגליה, פרוסיה ופורטוגל ובין צרפת, רוסיה, אוסטריה וספרד

במהלך מלחמת שבע השנים, היה מועסק קפ"ע באך בארמון פרידריך הגדול. מהלך המלחמה השפיע באופן ישיר על חיי החצר, הן כנושא מדובר והן בהיבט הפרקטי – המלחמה כילתה משאבים כלכליים שנלקחו מאנשי החצר – המוזיקאים היו מהראשונים "לשלם את המחיר".
הפרפראזה על קטע המקהלה מתוך
  יהודה המכבי של הנדל מאת אלכסנדר גילמו נכתבה ב-1904, אך הקטע עליו ביסס גילמו את יצירתו, הוא המפורסם ביותר מהאורטוריה הזאת של הנדל ובכלל אחד המפורסמים בכל יצירתו. הוא מוכר במרחב הגרמני עם טקסט אחר, ככוראל כנסייתי, ובישראל, גם בפראפרזה על תרגום הטקסט המקורי – כשיר חנוכה. הנדל כתב את האורטוריה בסיומו של מרד היעקוביטים השני, שאיים על בית המלוכה (ועל החיים בלונדון, בה חי הנדל), כשבח לנסיך ויליאם, על נצחונו בקרב שהכריע את המרד.



מי יתארח השנה בקונצרט??

רוב קונצרטי הסדרה יבוצעו על ידי אורחים מחו"ל (איטליה, אסטוניה, בולגריה, גרמניה וקרואטיה). אמנם הנגן האיטלקי שהיה אמור לנגן ב 8.12 לא יגיע הפעם, אך אני אופטימי שהנגנים יגיעו בהמשך השנה.

נשלב בעונה קונצרט של רומנטיקה גרמנית עם גפן ותכלת, קונצרט בהשראת קנטי פרמי/כורלים, כמובן שני קונצרטים המוקדשים למורשת באך, מוזיקה קרואטית לעוגב מהרנסנס ועד ימינו, קונצרט ברוח איטלקית ועוד. 


מה מיוחד בעוגב?


עוגב הוא הכלי המוזיקלי היחיד שנכתב עבורו רפרטואר מקורי כבר במשך למעלה מ-600 שנה. "אין עוד כלי בעולם, שנהנה מרפרטואר כל כך רחב", מסביר ד"ר רבין. "העוגב עליו מתקיימים הקונצרטים בחיפה, נבנה על-ידי בונה העוגבים הישראלי הנודע גדעון שמיר, והוא, למעשה, ממזג בתוכו שני עוגבים היסטוריים, שנבנו במקור במאה ה-19, פורקו, וקיבלו חיים חדשים באולם הכט החיפאי".

לא. כל עוגב הוא כלי שונה. בניגוד לכל הכלים האחרים, עוגבים אינם בנויים לפי סטנדרט אחיד. כל עוגב הוא בגודל שונה ובעל מפרט שונה של משלבים. כמו תזמורת שיש בה הרכב שונה של כלים. העוגב שבביתי אמנם מאוד יפה, ויחסית לעוגב בית, הוא גדול מאוד (ומכיל 570 חלילים), אך בהשוואה לעוגב באודיטוריום מוזיאון הכט (באוניברסיטת חיפה), הוא קטן משמעותית. העוגב שבאוניברסיטת חיפה גדול ממנו יותר מפי שניים בגודלו, ובהתאם לכך גם באפשרויות הצבעים שהוא מספק.

העוגב שבאודיטוריום מוזיאון הכט נבנה למעשה משני עוגבים היסטוריים מהמאה התשע-עשרה. זה היה הפרויקט הגדול ביותר של גדעון שמיר ואני גאה להפיח בו רוח חיים ולהשתמש בו. גם לאקוסטיקה של האולם יש השפעה על הצליל. במלים אחרות, כל עוגב מספק חוויית האזנה שונה.

מדוע כדאי לרכוש מינוי לסדרה?


מעבר להכרות עם הכלי הכה מיוחד, אני מתוך גישה חינוכית מאפשר לילדים ולנוער המלווים במבוגרים כניסה חינם. בנוסף על תשעה קונצרטים מלאים, עם מיטב נגני העוגב בארץ ובעולם המחיר הוא 300 ₪ בלבד לכל הסדרה.

שישי 8.12.23 בשעה 11:00 במוזיאון הכט , אבא חושי 199 חיפה
מידע והרשמת קבוצות בטלפון 054-817-3351
לרכישת כרטיסים
https://www.goshow.co.il/pages/minisite/275




 

 


 

logo בניית אתרים