על הסרט לותר תיק פתוח/ ארמן אוונוב
"רוצח סדרתי מבעית מטיל אימה על לונדון בעוד הבלש המבריק, אך המבוזה, ג'ון לות'ר (אידריס אלבה) יושב מאחורי סורג ובריח. נרדף בידי כשלונו ללכוד את פסיכופת הסייבר, שמתגרה בו כעת, לות'ר מחליט לברוח מהכלא כדי לסיים את העבודה"
החוקר הלונדוני ג'ון לותר, גבר אומלל בגיל העמידה, לבוש במעיל טוויד, מחפש נעדר. ומבטיח בפזיזות לאימו שימצא את בנה ויעניש את האחראים על חטיפתו. סרט בכיכובו של אידריס אלבה – שחקן מעולה שעשה את כל חמשת העונות של הסדרה המפורסמת. האם הוא הצליח להציל את הסרט? אז לא.
מסצנות הפתיחה ועד סיומו הסרט שומר על מסורת ה"טובה" של קולנוע קלישאתי: גשם יורד כל הזמן, ג'ון-הגיבור מוצא את עצמו נרדף ומסכן את חייו, והרוצח המטורף עם הבעות הפנים של גולום מתוך "הוביט ושר הטבעות" ותסרוקת של דונלד טרמפ מסובב את כולם על האצבע.
העלילה של הסרט פרימיטיבית ברמות שלא מפעילה אף נוירון במוחו של הצופה. כבר בדקה 5:00 הפסיכופט מופיע בין צופי האירוע במהלכו המשטרה סורקת את רכבו של הנחטף. וכדי שאף אחד לא יתבלבל הוא היחיד עם כובע בייסבול על הראש. לא יודע מה אתכם, אבל אותי זה הצחיק. וכל הסרט הייתה לי הרגשה שזו קומדיה - פרודיה על סרטי אימה.
ג'ון לותר פוגש את קרין, אימו של הנחטף ומבטיח לה בפזיזות שימצא את בנה ויעניש את האחראים על המעשה. הסצנה לא הייתה גרוע כל כך אם לא הייתה נראית כמו שיחה בין שני אבירים אנגליים מימי הביניים: רק שאחד שחור ושנייה אישה. היא נשמעת בערך כך:
" נעשה כמיטב יכולתנו, אומר לותר.
"זה לא מספיק," טוענת קרין, "הבטח לי."
"אני מבטיח שאחזיר את הילד שלך," לותר מבטיח.
חבל שלא כרע ברך. זה היה ממש אותנטי. צריך לציין שבמהלך הסרט אין אפילו דיאלוג אחד מעניין או טיפה מורכב. קלינאי תקשורת טוב היה מאבחן בקלות שהדיאלוגים נכתבו על ידי מישהו שחי בתקופה הניאנדרטלית.
בסצנה הבאה מתברר שהרוצח האיום נבהל מג'ון לותר. הוא רואה בו מכשול עבור תוכניותיו העתידיות ורוצה להיפטר ממנו. אבל לותר הוא "אנלוגי", הוא לא נמצא ברשתות החברתיות, לכן פסיכופט הסייבר לא יכול להשיג עליו מידע כדי לסחוט אותו כמו שהוא עושה עם אחרים. אבל אין בעיה, שיחת טלפון קצרה ממכשיר נוקיה חד פעמי שאין בו דבר מלבד הפונקציה של חיוג ומשחק "סנייק" ולותר כבר בכלא. באמת מי המציא את כל התהליכים האלה: חקירות, כתבי אישום, דיונים, עררים... שיחת טלפון קצרה וישר לכלא! אולי זהו העתיד ואם תחול הרפורמה המשפטית בארץ במתכונת הנוכחית אז זה יהיה העתיד הקרוב.
הסרט חוטא בהבלטת יתר של תכונות שליליות אופייניות לדמות הרעה כמו בקריקטורה, ובחורים וכשלים לוגיים של העלילה. מעולם לא נראה כל כך מגוחך ואבסורדי שלמען בריחתו של ג'ון, הסב''שניקים עוזרים לארגן מהומה בכלא. או שעשרות אנשים מוכנים להתאבד כדי שאיזה מטורף יגלה לכולם את הסטיות הפסיכו-מיניות שלהם.
בנוסף, כשמדברים על "תיק פתוח", צריך להימנע ממילים כמו "לחקור" או "הראיות שהובילו ל...". רק בגלל שאין כמעט ראיות בסרט הזה, יש בעיקר טעויות ענק של פושעים. לכן לקרוא למה שג'ון לותר עושה בסרט "חקירה" זה להעליב את עובדי מחלקת החקירות והזיהוי הפלילי של המשטרה. למעשה, לותר מוצא רק רמז אחד בעצמו, מתקשר עם אימו של הנעדר ומגלה את כל שאר בעזרת טכנולוגיה או הודות לטיפשות המדהימה של האויב.
חשוב לציין את שמצד המשטרה בראש החקירה עומדת מפקחת ראשית חדשה, אישה נחושה בשם אודט. חשוב לציין, ולא מתוך שיקולי גזענות, שהוריה וגם של לותר יוצאי אפריקה. היא רודפת את לותר שרודף את הפסיכופט – דין רודף קלאסי. לצידה יחידות משטרה מיוחדות, אנליסטים, מחלקת סייבר, מסוקים וכו' ובכל זאת היא לא מצליחה לתפוס אותו. בסוף הסרט מתברר שכל הכוחות שהיו ברשותה רק הפריעו לה. היא ולותר יחד ללא שום עזרה יודעים לנצח את הרועה. מלכת אנגליה שחורה בסרט כבר ראינו, גם לכלוכית שחורה ראינו, גם שליטה סקנדינבית שחורה ראינו באיזה סדרה אבל למצב ששני בעלי גוון לבד יותר טובים מכל הלבנים והמוסלמים (אחד השוטרים שנרצח במהלך המרדף ברכבת התחתית) זה חדש. די גזעני מבחינתי.
סצנת סיום: המרדף מסתיים כאשר רכב השטח של רובי מתרסק ושני הגברים מונעים לאגם קפוא; רובי טובע במים קפואים, מוקף בגופות של קורבנותיו הקודמים, בעוד לותר, שלפי כמות הזמן שהוא בילה מתחת לפני המים הוא בעל זימים, נחלץ על ידי צוללני משטרה, שלמרבה המזל הגיעו בדיוק בזמן.
בימוי:ג'ימי פיין 129 דקות
שחקנים: אידריס אלבה. אנדי סירקיס. סיניתיה אלבו. האטי מורהאן. דרמנוט קראולי. ועוד.