נוצץ ומסוכן- ברלין, שיקגו במחזות המוזיקליים קברט ושיקגו/ ליאת קם


ערב קריר בתחילת ספטמבר. יום חמישי שלפני ראש השנה. חרדת הקורונה באוויר. עם זאת, האולם האינטימי של תיאטרון הסטודיו בחיפה מתמלא בקהל שוחר תרבות, שבא לראות הופעת טרום בכורה של ההרצאה המוזיקלית  "נוצץ ומסוכן" בביצוע אייל שרף והפסנתרן אלון אביב, ובבימויו של אודי רצין.

 

זה שלוש שנים שאייל שרף, שחקן, זמר, חזן וחוקר מחזות זמר, מגיש הרצאות עשירות במיוחד. שרף בהרצאותיו חולק מידע מרתק על יוצרי מחזות הזמר, על הפקות שונות של המיוזיקלס הנדונים, ועל הגלגולים השונים שהחומרים עברו  - ספרות, במה, קולנוע, תלוי במחזמר. את כל זאת הוא מתבל בביצוע חי של שירים מתוך מחזות הזמר בליווי פסנתר. בהרצאה המוזיקלית החדשה הזו נכללים גם דיאלוגים ודואטים עם הפסנתרן אלון אביב, שמן הסתם מצטרף בשירה ובמשחק.

 

ההרצאה המוזיקלית "נוצץ ומסוכן" עוסקת במחזות הזמר "קברט" ו"שיקגו". שני המיוזיקלס מציגים עולם זוהר ומפתה, אך גם דקדנטי ומסוכן. אלה שתי יצירות המשמיעות ביקורת, אזהרה, וכמו הופכות את הקהל שותף לדבר עבירה.   

 

כש"קברט" עלה לראשונה ב-1966 הוא נחשב למחזמר פורץ דרך. ברמה הדרמטורגית הוא היה למעשה שני מחזות-זמר בתוך מחזמר אחד. המחזמר הראשון הגיש סיפור ריאליסטי לינארי, שבו, על רקע עליית הנאציזם, נרקמת אהבה בלתי-אפשרית בין אישה גרמניה למחזר היהודי שלה. המחזמר השני היה 'מחזמר תגובה', שבו מנחה מגיב באמצעות שירים על ההתרחשות הריאליסטית, ועל נסיבות החיים של התקופה. כך, לדוגמא, השיר Money, Money היתה תגובתו הצינית של המנחה למשבר הכלכלי אז בגרמניה. בהווייתו המפתה אך מטרידה המנחה הוא, אם כן, מטאפורה לגרמניה של תחילת שנות השלושים, ולדרכי הפעולה של מי שהשתלטו עליה.  
לאחר מתן הסבר זה, ועל רקע שקופיות שהן חלק ממצגת עשירה, הגיש אייל ביצוע עוצמתי ל"שיר הכסף". תרגום עברי של המילים על גבי השקופית איפשרו לקהל להיות עם אייל בכל רגע ורגע.

 

המחזמר "שיקגו" עלה לראשונה בברודווי ב-1975. הפקת חידוש שלו שעלתה שם ב-1996 ורצה עד שהקורונה כיבתה את אורות מחוז התיאטרון בניו-יורק הפכה את "שיקגו" למחזמר השני ברשימת המיוזיקלס שרצו בברודווי הכי הרבה פעמים (אחרי "פנטום האופרה"). באמצע ספטמבר שב המחזמר לברודווי ובת-דודתי שהתלוותה אלי, סיפרה שלבתה הצעירה יש כבר כרטיסים.

אז מה מחזיק את "שיקגו" בחיים כל-כך הרבה זמן? שאל שרף, וענה במילותיו של מלחין היצירה ג'ון קֶאנְדֶר: "שחיתות לא יוצאת מהאופנה".

 

"שיקגו" מחזיר אותנו אל שנות ה-20 של המאה העשרים, שם אנו פוגשים בעלי שררה ערמומיים ודמויות תאבות פרסום. מדובר בעשור שתחילתו איסור חוקתי על מכירת אלכוהול, וסופו בנפילת הבורסה. זאת ועוד, בעיסוק שלו באובססיה לידוענות, מסביר שרף, המחזמר הקדים את זמנו. "שיקגו" היה למעשה המקבילה של אז למופע ריאליטי מגוון, שבו כל אחת מהדמויות פורשת בפנינו את תפיסת עולמה דרך אקט ייחודי לה. לפני שהיה ריאליטי היה 'ווֹדֶוִיל' (vaudeville) – סוגת מופע פופולרי שקיבץ תחת מטרייתו פרפורמרים משלל הסוגים והמינים, ובמידה רבה היה סימן ההיכר של בידור אמריקאי. וכך "שיקגו" כמו בא ומכריז בפני הקהל – מחזמר ה'וודויל' שאתם רואים כאן, והעוסק באובססיה לסנסציה וזוהר – אלה החיים באמריקה.  פרק ההרצאה על "שיקגו" כלל, כאמור, מספר דואטים נפלאים בין אייל לבין הפסנתרן המוכשר אלון אביב, שהצטרף גם בשירה. הקהל, שנראה היה צמא לעוד ועוד תובנות ומוזיקה, התעניין במיוחד בהסבר על האופן בו "שיקגו" משמיע הד לתופעת  ה"פייק ניוז". וכמה טוב להכיר את מחזות הזמר האלה בראי ההווה.

 

שמחתי, אם כן, לשמוע ש"נוצץ ומסוכן" יעלה שוב ב-Center Stage ברעננה. זהו מרכז תיאטרון דובר אנגלית, ששרף מופיע בו בו תדיר בשירה. מופע זה יהיה בין הערבים הראשונים שיוגשו שם בעברית, ואני ממליצה בחום להזמין כרטיסים ל-10 בנובמבר.

 

"נוצץ ומסוכן", יום רביעי, ה-10 בנובמבר, בשעה 20:00

Center Stage, רחוב המסגר 6, רעננה

מסביר ושר: אייל שרף

פסנתר ושירה: אלון אביב

במאי: אודי רצין

ניהול אמנותי, Center Stage: דניאלה קרנקשאו
כרטיסים – 70 שקלים



 

חפש באתר
טואול - בניית אתרים