צילום: אביתר ניסן
פירקת אלנור בהיכל בתרבות פתח תקוה/ ראובן שבת שחר כהן
זאת הייתה חגיגת מוזיקה ושירה במיטבה. היכל התרבות של פתח תקווה, אירח ביום שלישי ה5.10.21 את אחת מהתזמורות הקלאסיות האותנטיות המובילות בישראל.
"פירקת אלנור"( בתרגום מילולי זה –"תזמורת האור" וכך הוא). היא תזמורת קאמרית, הכוללת מוסיקאים יהודים וערבים -חרדים, חילונים ודתיים, מוסלמים, נוצרים ודרוזים .
הנגנים והנגניות מגיעים מכל קצוות הארץ – צפת ונתיבות, ירושלים, בני ברק ותל אביב, נצרת והגליל.
הצוות המוביל של התזמורת מונה את מנהלת התזמורת חנה פתיה, הבמאי והיוצר רונן פלד חדד ,המנהל המוזיקלי( ונגן כלי ההקשה בה) אריאל כהן.
בקונצרט שנשא את השם-"מוסיקה עירקית ומצרית", נכחו כ600 איש, שהגיעו על מנת לשמוע מוסיקה אהובה עליהם, מבית אבא/ אמא ולהינות ממופע איכותי, אותנטי השזור בשירי אהבה, געגוע שמחה ועצב.
על הבמה ובליווי נגינה מעולה מאין כמותה, שרו שלושה.
מנהל התזמורת אריאל כהן שביצע שירים מצריים מוכרים וקצביים יותר. ושילב היטב את נגינתו על כלי הקשה וקולו המתנגן.
הזמר יוסי בגדדי, שסחף את הקהל בשירתו אל מחוזות השירה העיראקית של היוצרים הידועים: דאוד אל' כווית'י וסאלח אל כוויתי, כמו גם זמר ידוע נוסף נאזם אל רזאלי.
המוסיקה העיראקית, שכוללת כלים כמו ע'וד,ק'אנון, חליל בדואי, כלי הקשה ידניים, וכינורות, שאליהן התלוו גם באס קלאסי וצ'לו, מתאפיינת בנגינה לירית , מתמשכת.
צילום:אשר אזולאי
היא אנושית במיטבה, למרות חזרות מונוטוניות פה ושם, ונותנת תחושה מקורית ומיוחדת של קרבה וריחוק למאזיניה ואוהביה.
ניתן במובנים רבים לדמות אותה למשב רוח צונן ומרענן בלבו של חום מדברי כבד מנשוא( בגדד הייתה סמוכה למדבר ובעירק שרר קיץ מדברי קשה ומעיק) ומאידך-חיבורים פנימיים, מדיטטביים לנפש.
וכמובן- רצוי ,כמו במקרה של יוסי בגדדי, זמר עם קול עז ורועם.
אחריו הופיעה הזמרת ג'יאנה נדאף, בשירים ממיטב הרפרטואר של המוזיקה המצרית: אום'כולתום. עבד אל' וואהב, ופאריד אל' אטרש.
קולה והופעתה הבימתית סחפו את הקהל.
המוזיקה המצרית, שונה מהקלאסיקות העירקיות, בהיותה, קליטה יותר, ומשלבת בתוכה אלמנטים מובהקים של מלחינים מערביים קלאסיים( עבד אל ווהאב הושפע מבטהובן וזה ניכר בלחניו.)
המלל במוזיקה המצרית, אינו מבוסס על מלל עממי בחלקו הגדול אלא על כתיבה של משוררים, והשילוב הוא איכותי, יפפה ומעניין.
היכל התרבות בפתח תקווה בניהולו של אריה ימיני, מהווה אכן במה ובימה חשובה, מיוחדת, לאירוח ומופעים מוזיקליים ותרבותיים.
הקונצרט הזה היה בוודאי אחד המיוחדים שבהם והטביע חותם של יופי מוזיקלי ותרבותי חשוב ורב ערך
בין השירים שבוצעו בערב:
אריאל כהן:
לילית אלאפרח ביאת מי –
אה יא חילו ביאתי מי –
ע'ני לי שווי
יוסי בגדדי
דולאב של כאוי
עלמיתני שלון אחיבק
דזאני ביאת רה -
מדלאל
לא תלעב בנאר
ג'יאנה נדאף
אפרח יא ק'לבי
ח'איפ אק'ול
משע'ול
חיירתי ק'לבי
כהדרן בוצעו בסוף המופע השירים הידועים:
תלעא מן בית אבוהא. פוג אלנח'ל.
צילום: אלה אוזן