יהודה החסיד והגולם/ אלי אשד
"מעשה ברבינו שמואל החסיד שברא אדם אחד וכתב לו במצחו "אמת"ואותו אדם שברא לא יכול היה לדבר לפי שהדיבור לחי עולמים.וכל אותן השנים שהוגלה רבינו שמואל החסיד אותו אדם אצלו ,
והלך עימו ושימש לו כעבד המשמש לרבו ".
( מתוך סיפורי השבחים על רבי שמואל החסיד " כתב יד הנמצא בבית הספרים הלאומי שסימנו 499 שכנראה נערך ונכתב במאה ה- 16 דף 109 )
רבים מאוד מכירים את הסיפור על הגולם מפראג אדם מלאכותי שנוצר בידי המהר"ל מפראג במאה ה-16 על מנת להגן על פני יהודי העיר מפני עלילות הדם.
ואיך בדיוק נוצר הגולם ? בסיפור שנוצר למיטב ידיעתנו בשנות השלושים של המאה ה-19 מוסבר שהודות לקריאה בספר הקדמון "ספר יצירה" .למעשה קריאה מעמיקה יותר מראה שהרב מסתמך על שיטות שנוצרו בידי רבנים קודמים ובאופן ספציפי "חסידי אשכנז" הלא הם יהודה החסיד ואלעזר מהעיר וורמס.
תיאורטית לא רק המהר"ל אלא כל אחד כל אחד יכול להשתמש בשיטות אלו וליצור גולם או גלמים.
איך נוצרה השיטה הזאת של יצירת גלמים?
במאה ה-12 יצרו כמה מנהיגים יהודיים מבני משפחת קלונימוס שעמדו בראש הקבוצה המכונה "חסידי אשכנז" מדריכים מפורטים כיצד יש ליצור אדם מלאכותי הגולם באיזה שיטות ולחשים ותפילות מילים להשתמש לשם כך. ועד כמה שאנו יודעים זה היה דבר חסר תקדים בתרבות היהודית ובכל תרבות אחרת.
אוטומטים מכונות דמויות אדם אמנם היו קיימים כבר אז בעולם הערבי ומזה מאות שנים ובעולם ההלניסטי לפניו וכנראה עוד במצרים העתיקה ובהודו ובסין.
אבל בשום מקום למיטב ידיעתנו לא נוצרו שום דיונים מפורטים כיצד יש ליצור יצורים אנושיים באמצעות שימוש במילים.
עד כמה שידוע לנו אם כי היו סיפורים קצרים על רבנים שיוצרים אדם ויוצרים גם עגל בתלמוד איש לא התייחס לכך ברצינות עד למאה ה-11 ואולי רק ה-12. אין כמעט דיונים בנושאים אלו.
יש להניח שהסיפורים בתלמוד היו סוג של הומור רבני ותו לא.
הסיפורים האלו נחשבו כקשורים ל"ספר יצירה" ספר שמתאר בצורה חידתית מאוד את בריאת העולם בידי האל באמצעות אותיות ולמעשה הוא מרמז שהאל כתב את העולם ולא ברא אותו בפקודה קולית כפי שמתואר בספר בראשית.
פירושים לספר היצירה שנחשב כמקור לדיונים ליצירת הגולם מופיעים מהמאה העשירית לספירה. מתי ספר יצירה עצמו נכתב זה לא ידוע ככל הנראה כמה מאות שנים קודם לכן.
אבל עד כמה שידוע לנו דיונים של ממש בנושא יצירת אדם על פי ספר יצירה מתחילים רק מסוף המאה ה-11 כשרש"י ( 1040-1105) מזכיר זאת בדרך אגב בפירוש שלו לסיפורים אלו הוא כנראה התבסס על פירוש לספר יצירה שנכתב בידי מורה שלו שאולי עסק בכך .
רש"י בפירוש שלו לסיפור תלמודי על כך שהרב רבא ברא אדם כפי שמסופר בסיפור קצר בתלמוד מסביר שזה בוצע " על ידי ספר יצירה שלמדו צירוף אותיות של השם" ( פירוש רש"י על סנהדרין ס"ה ע"ב)
"השם הוא מן הסתם השם המפורש של האל.
יש להניח שרש"י לא מבטא כאן את דעתו האישית אלא מציג דעה שהייתה מוכרת לו.ואם כך זה אומר שהיו דיונים בסביבתו ובתקופתו בשאלה איך אפשר ליצור "גולם" גם אם המילה כמבטאת אדם מלאכותי אולי עוד לא הייתה מוכרת.
אבל בצורה מפורטת גם בעל פה בכתב למיטב ידיעתנו מתחילים בכך רק במחצית השנייה של המאה ה-12 בימי יהודה החסיד ( שנת לידה לא ידועה,כנראה סביבות 1140-ועד סביבות שנת 1217 ) ותלמידו בן משפחתו אלעזר מוורמס היא גרמייזה ( 1160- סביבות 1240 לספירה) ששניהם שייכים למשפחת קלונימוס הידועה שסיפקה חכמים ורבנים רבים במהלך ימי הביניים ולאחר מכן .
ייתכן שגם אביו של יהודה החסיד שמואל החסיד עסק בכך.זוהי השערה על סמך מעשיה שהיגיעה לידינו בגירסה מהמאה ה16 על כך שהיה לשמואל החסיד משרת גולם שעל מצחו היה חתום המילה האמת וזהו למיטב ידיעתנו הסיפור הראשון מסוג זה גם אם נניח שנוצר בעת כתיבתו במאה ה-16. ההנחה המקובלת היא שהסיפור היה קיים כבר זמן רב קודם לכן.אולי מאות שנים קודם לאותו כתב יד שהיגיע לידינו.
אז יכול להיות ששמואל החסיד עסק בנושא הגולם וכך נוצר הסיפור עליו.אז יכול להיות ששמואל החסיד עסק בנושא הגולם וכך נוצר הסיפור עליו.
אבל מדוע החלו יהודה החסיד וקרוביו להתעניין באפשרות של יצירת אדם מלאכותי ?
במחצית השנייה של המאה ה-12 בעולם של יהודה החסיד יש עניין כללי באוטומטים בכל מיני רומנסות בלטינית בצרפתית ובגרמנית על המלך קרל הגדול על המלך ארתור על המכשף וירגיליוס ( שדמותו התבססה על המשורר הרומאי בשם זה) יש סיפורים על אוטומטים שהם נתקלים בהם או במקרה של וירגיליוס יוצרים.
אז נכון שבעולם ימי הביניים הנוצרי לא היה שום דבר כזה אבל בהחלט היה בעולם המוסלמי ובעולם הביזנטי שעימם היו לנוצרים של אירופה קשרים הדוקים עוד' מהמאה השמינית .
קרל הגדול קיבל מהארון אל ראשיד שעון גדול עם דמויות אוטומאטיות ובביזנטיון היה לקיסר כיסא מלכות שהתבסס על כיסא שלמה באגדות יהודיות שלידו היו דמויות אוטומטיות של בעל חיים כמו שמסופר בסיפור כיסא שלמה במקורות היהודיים. הכיסא הזה הרשים מאוד כל מיני שליחים שהיגיעו מאירופה הברברית. .
הנוצרים וגם היהודים כמובן ראו באיזורים מוסלמיים וביזנטים אוטומאטים כאלו .המכונאי הערבי הידוע אל ג'זארי כתב ספר ידוע על הנושא ב-1206 ששמעו והוא עצמו היגיע לידי הנוצרים בימי חייהם של יהודה החסיד ואלעזר מוורמס ובין השאר תיאר איך אפשר ליצור בובה מכנית שתגיש מזון ומשקה בדמות אישה וצוות של ארבעה בבות מכניות שישמשו כתזמורת לבידור .
ובמאה ה13 החלו הנוצרים ליצור אוטומטים כאלו בעצמם דבר שאינו מסובך ביותר מבחינה מיכאנית.
יהודה החסיד אנחנו יודעים היה חובב סיפורי פנטסיה נוצריים ועיבד אחדים מהם ל"ספר החסידים" שכתב .וייתכן מאוד שנתקל גם בסיפורים האלו והם עוררו את סקרנותו לגבי הנושא.
שמעתי, כי אבן עזרא ברא בריה לפני רבנו תם ואמר: "ראו מה שנתן הקדוש ברוך הוא באותיות הקדושות!"
ואמר: "חזור [פנים] לאחור!" וחזרה לקדמותה
פירוש לספר יצירה המיוחס ( בטעות ) לסעדיה גאון
אפשרי גם שיהודה הנשיא קרא משהו בעניין אצל הרב אברהם אבן עזרא מספרד שכתב פרוש לספר יצירה שלא שרד. אבל אנחנו יודעים אחריו תיארו אותו בפירוש ספר יצירה שיוחס לסעדיה גאון כמי עסק ביצירת גולם אולי משום שכתב על כך. בסיפור מהתקופה אבן עזרא פגש את רבנו תם נכדו של רש"י והדגים לו יצירת גולם על ידי צירוף אותיות
אבל הוא החליט ללכת כמה צעדים קדימה.
ליהודה החסיד הייתה תורה שלמה על הצורך לא לשנות דבר בתפילות שכן לדעתו התפילות היו קשורות במבנה מספרי לדרך בה נוצר היקום . הוא טען שכל שינוי קטן ביותר בנוסח התפילות תביא לשיבוש העולם וכתב ספר שלם שבו הסביר במדויק איך התפילות צריכות להיות בנויות.
אם יוכנס שינוי בתפילות רמז המציאות עלולה להיפגם.
ונראה שמכאן קצרה הייתה הדרך לרעיון ש כמו שהאדם עם תפילותיו מתחזק את היקום ,כך האדם יכול ליצור בני אדם כמו האל.
ואולי גם הרבה מעבר לכך עולמות .
יהודה החסיד כתב ספר שלם שבו נוסחאות שלמות ומפורטות כיצד יש ליצור בני אדם.יש ללבוש בגדים לבנים לגלול עפר בצורת אדם ואז להשמיע צירוף של אלף בית במשך שעות ארוכות והוא נותן רשימה ארוכה ומפורטת מאוד שנמשכת עמודים שלמים של צירופי האותיות בהם יש להשתמש. והצירופים צריכים להיות מדויק מאוד גם בניסוח וגם בהגיה וגם בניקוד ולהשמיע תוך כדי סוג של מוזיקה .יש כמה שלבים בעבודת הצירופים שצריכים לכלול גם את אותיות האלף בית וגם את האותיות הספציפיות של השם המפורש של האל .
כך שעבודה פשוטה זאת לא.
את הנוסחאות האלו כתב יהודה החסיד וגם העביר לתלמידו אלעזר מוורמס
וזאת הפעם הראשונה למיטב ידיעתנו שנוצרה תורה שלמה ליצירת אדם מלאכותי בידי אדם.
יהודה החסיד לא היה היחיד שעסק' בכך.
בתקופתו נכתב גם ספר פירוש לספר יצירה שיוחס לסעדיה גאון שכנראה נכתב בידי מישהו בחוגים שהיו קשורים ליהודה החסיד והוא היציע שיטות משלו
.יש להניח שהוא שמע על שיטותיו של יהודה הנשיא ואולי ממנו ויצר ואריאציה משלו.
לימים במאה ה-13 הדיונים והשיטות האלו היגיעו לידי המקובל בספרד רבי אברהם אבולעפיה שהיציע על פיהם שיטה משלו .
הדיונים היו תיאורטיים לחלוטין איש מהעוסקים בכך לא טען שהוא אכן יצר גולם אלא רק שאפשרי ליצור כך גולם (_ מונח שבמשמעותו הידועה הוא כנראה המצאתו של יהודה החסיד).
ולימים בעקבות כל הדיונים האלו נוצרו סיפורים מאוחרים על אנשים שיוצרים גלמים .לא מדעתם שלהם ואלא על סמך ספר יצירה ובעצם על סמך השיטות שאותם היציעו חסידי אשכנז ובראשם בסיפור שלמיטב ידיעתנו קיים רק משנות השלושים של המאה ה-19 בידי המהר"ל מפרג.
"מעשה ברבינו שמואל החסיד שברא אדם אחד וכתב לו במצחו "אמת"ואותו אדם שברא לא יכול היה לדבר לפי שהדיבור לחי עולמים.וכל אותן השנים שהוגלה רבינו שמואל החסיד אותו אדם אצלו ,
והלך עימו ושימש לו כעבד המשמש לרבו ".
( מתוך סיפורי השבחים על רבי שמואל החסיד " כתב יד הנמצא בבית הספרים הלאומי שסימנו 499 שכנראה נערך ונכתב במאה ה- 16 דף 109 )
רבים מאוד מכירים את הסיפור על הגולם מפראג אדם מלאכותי שנוצר בידי המהר"ל מפראג במאה ה-16 על מנת להגן על פני יהודי העיר מפני עלילות הדם.
ואיך בדיוק נוצר הגולם ? בסיפור שנוצר למיטב ידיעתנו בשנות השלושים של המאה ה-19 מוסבר שהודות לקריאה בספר הקדמון "ספר יצירה" .למעשה קריאה מעמיקה יותר מראה שהרב מסתמך על שיטות שנוצרו בידי רבנים קודמים ובאופן ספציפי "חסידי אשכנז" הלא הם יהודה החסיד ואלעזר מהעיר וורמס.
תיאורטית לא רק המהר"ל אלא כל אחד כל אחד יכול להשתמש בשיטות אלו וליצור גולם או גלמים.
איך נוצרה השיטה הזאת של יצירת גלמים?
במאה ה-12 יצרו כמה מנהיגים יהודיים מבני משפחת קלונימוס שעמדו בראש הקבוצה המכונה "חסידי אשכנז" מדריכים מפורטים כיצד יש ליצור אדם מלאכותי הגולם באיזה שיטות ולחשים ותפילות מילים להשתמש לשם כך. ועד כמה שאנו יודעים זה היה דבר חסר תקדים בתרבות היהודית ובכל תרבות אחרת.
אוטומטים מכונות דמויות אדם אמנם היו קיימים כבר אז בעולם הערבי ומזה מאות שנים ובעולם ההלניסטי לפניו וכנראה עוד במצרים העתיקה ובהודו ובסין.
אבל בשום מקום למיטב ידיעתנו לא נוצרו שום דיונים מפורטים כיצד יש ליצור יצורים אנושיים באמצעות שימוש במילים.
עד כמה שידוע לנו אם כי היו סיפורים קצרים על רבנים שיוצרים אדם ויוצרים גם עגל בתלמוד איש לא התייחס לכך ברצינות עד למאה ה-11 ואולי רק ה-12. אין כמעט דיונים בנושאים אלו.
יש להניח שהסיפורים בתלמוד היו סוג של הומור רבני ותו לא.
הסיפורים האלו נחשבו כקשורים ל"ספר יצירה" ספר שמתאר בצורה חידתית מאוד את בריאת העולם בידי האל באמצעות אותיות ולמעשה הוא מרמז שהאל כתב את העולם ולא ברא אותו בפקודה קולית כפי שמתואר בספר בראשית.
פירושים לספר היצירה שנחשב כמקור לדיונים ליצירת הגולם מופיעים מהמאה העשירית לספירה. מתי ספר יצירה עצמו נכתב זה לא ידוע ככל הנראה כמה מאות שנים קודם לכן.
אבל עד כמה שידוע לנו דיונים של ממש בנושא יצירת אדם על פי ספר יצירה מתחילים רק מסוף המאה ה-11 כשרש"י ( 1040-1105) מזכיר זאת בדרך אגב בפירוש שלו לסיפורים אלו הוא כנראה התבסס על פירוש לספר יצירה שנכתב בידי מורה שלו שאולי עסק בכך .
רש"י בפירוש שלו לסיפור תלמודי על כך שהרב רבא ברא אדם כפי שמסופר בסיפור קצר בתלמוד מסביר שזה בוצע " על ידי ספר יצירה שלמדו צירוף אותיות של השם" ( פירוש רש"י על סנהדרין ס"ה ע"ב)
"השם הוא מן הסתם השם המפורש של האל.
יש להניח שרש"י לא מבטא כאן את דעתו האישית אלא מציג דעה שהייתה מוכרת לו.ואם כך זה אומר שהיו דיונים בסביבתו ובתקופתו בשאלה איך אפשר ליצור "גולם" גם אם המילה כמבטאת אדם מלאכותי אולי עוד לא הייתה מוכרת.
אבל בצורה מפורטת גם בעל פה בכתב למיטב ידיעתנו מתחילים בכך רק במחצית השנייה של המאה ה-12 בימי יהודה החסיד ( שנת לידה לא ידועה,כנראה סביבות 1140-ועד סביבות שנת 1217 ) ותלמידו בן משפחתו אלעזר מוורמס היא גרמייזה ( 1160- סביבות 1240 לספירה) ששניהם שייכים למשפחת קלונימוס הידועה שסיפקה חכמים ורבנים רבים במהלך ימי הביניים ולאחר מכן .
ייתכן שגם אביו של יהודה החסיד שמואל החסיד עסק בכך.זוהי השערה על סמך מעשיה שהיגיעה לידינו בגירסה מהמאה ה16 על כך שהיה לשמואל החסיד משרת גולם שעל מצחו היה חתום המילה האמת וזהו למיטב ידיעתנו הסיפור הראשון מסוג זה גם אם נניח שנוצר בעת כתיבתו במאה ה-16. ההנחה המקובלת היא שהסיפור היה קיים כבר זמן רב קודם לכן.אולי מאות שנים קודם לאותו כתב יד שהיגיע לידינו.
אז יכול להיות ששמואל החסיד עסק בנושא הגולם וכך נוצר הסיפור עליו.אז יכול להיות ששמואל החסיד עסק בנושא הגולם וכך נוצר הסיפור עליו.
אבל מדוע החלו יהודה החסיד וקרוביו להתעניין באפשרות של יצירת אדם מלאכותי ?
במחצית השנייה של המאה ה-12 בעולם של יהודה החסיד יש עניין כללי באוטומטים בכל מיני רומנסות בלטינית בצרפתית ובגרמנית על המלך קרל הגדול על המלך ארתור על המכשף וירגיליוס ( שדמותו התבססה על המשורר הרומאי בשם זה) יש סיפורים על אוטומטים שהם נתקלים בהם או במקרה של וירגיליוס יוצרים.
אז נכון שבעולם ימי הביניים הנוצרי לא היה שום דבר כזה אבל בהחלט היה בעולם המוסלמי ובעולם הביזנטי שעימם היו לנוצרים של אירופה קשרים הדוקים עוד' מהמאה השמינית .
קרל הגדול קיבל מהארון אל ראשיד שעון גדול עם דמויות אוטומאטיות ובביזנטיון היה לקיסר כיסא מלכות שהתבסס על כיסא שלמה באגדות יהודיות שלידו היו דמויות אוטומטיות של בעל חיים כמו שמסופר בסיפור כיסאט שלמה במקורות היהודיים.הכיסא הזה הרשים מאוד כל מיני שליחים שהיגיעו מאירופה הברברית. .
הנוצרים וגם היהודים כמובן ראו באיזורים מוסלמיים וביזנטים אוטומאטים כאלו .המכונאי הערבי הידוע אל ג'זארי כתב ספר ידוע על הנושא ב-1206 ששמעו והוא עצמו היגיע לידי הנוצרים בימי חייהם של יהודה החסיד ואלעזר מוורמס ובין השאר תיאר איך אפשר ליצור בובה מכנית שתגיש מזון ומשקה בדמות אישה וצוות של ארבעה בבות מכניות שישמשו כתזמורת לבידור .
ובמאה ה13 החלו הנוצרים ליצור אוטומטים כאלו בעצמם דבר שאינו מסובך ביותר מבחינה מיכאנית.
יהודה החסיד אנחנו יודעים היה חובב סיפורי פנטסיה נוצריים ועיבד אחדים מהם ל"ספר החסידים" שכתב .וייתכן מאו שנתקל גם בסיפורים האלו והם עוררו את סקרנותו לגבי הנושא.
שמעתי, כי אבן עזרא ברא בריה לפני רבנו תם ואמר: "ראו מה שנתן הקדוש ברוך הוא באותיות הקדושות!"
ואמר: "חזור [פנים] לאחור!" וחזרה לקדמותה
פירוש לספר יצירה המיוחס ( בטעות ) לסעדיה גאון
אפשרי גם שיהודה הנשיא קרא משהו בעניין אצל הרב אברהם אבן עזרא מספרד שכתב יפרוש לספר יצירה שלא שרד. אבל אנחנו יודעים אחריו תיארו אותו בפירוש ספר יצירה שיוחס לסעדיה גאון כמי עסק ביצירת גולם אולי משום שכתב על כך. בסיפור מהתקופה אבן עזרא פגש את רבנו תם נכדו של רש"י והדגים לו יצירת גולם על ידי צירוף אותיות
אבל הוא החליט ללכת כמה צעדים קדימה.
ליהודה החסיד הייתה תורה שלמה על הצורך לא לשנות דבר בתפילות שכן לדעתו התפילות היו קשורות מבנה מספרי לדרך בה נוצר היקום . כהוא טען שכל שינוי קטן ביותר בנוסח התפילות תביא לשיבוש העולם.וכתב ספר שלם שבו הסביר במדויק איך התפילות צריכות להיות בנויות.
אם יוכנס שינוי בתפילות רמז המציאות עלולה להיפגם.
ונראה שמכאן קצרה הייתה הדרך לרעיון ש כמו שהאדם עם תפילותיו מתחזק את היקום ,כך האדם יכול ליצור בני אדם כמו האל.
ואולי גם הרבה מעבר לכך עולמות .
יהודה החסיד כתב ספר שלם שבו נוסחאות שלמות ומפורטות כיצד יש ליצור בני אדם.יש ללבוש בגדים לבנים לגלול עפר בצורת אדם ואז להשמיע צירוף של אלף בית במשך שעות ארוכות והוא נותן רשימה ארוכה ומפורטת מאוד שנמשכת עמודים שלמים של צירופי האותיות בהם יש להשתמש. והצירופים צריכים להיות מדויק מאוד גם בניסוח וגם בהגיה וגם בניקוד ולהשמיע תוך כדי סוג של מוזיקה .יש כמה שלבים בעבודת הצירופים שצריכים לכלול גם את אותיות האלף בית וגם את האותיות הספציפיות של השם המפורש של האל .
כך שעבודה פשוטה זאת לא.
את הנוסחאות האלו כתב יהודה החסיד וגם העביר לתלמידו אלעזר מוורמס
וזאת הפעם הראשונה למיטב ידיעתנו שנוצרה תורה שלמה ליצירת אדם מלאכותי בידי אדם.
יהודה החסיד לא היה היחיד שעסק' בכך.
בתקופתו נכתב גם ספר פירוש לספר יצירה שיוחס לסעדיה גאון שכנראה נכתב בידי מישהו בחוגים שהיו קשורים ליהודה החסיד והוא היציע שיטות משלו
.יש להניח שהוא שמע על שיטותיו של יהודה הנשיא ואולי ממנו ויצר ואריאציה משלו.
לימים במאה ה-13 הדיונים והשיטות האלו היגיעו לידי המקובל בספרד רבי אברהם אבולעפיה שהיציע על פיהם שיטה משלו .
הדיונים היו תיאורטיים לחלוטין איש מהעוסקים בכך לא טען שהוא אכן יצר גולם אלא רק שאפשרי ליצור כך גולם (_ מונח שבמשמעותו הידועה הוא כנראה המצאתו של יהודה החסיד).
ולימים בעקבות כל הדיונים האלו נוצרו סיפורים מאוחרים על אנשים שיוצרים גלמים .לא מדעתם שלהם ואלא על סמך ספר יצירה ובעצם על סמך השיטות שאותם היציעו חסידי אשכנז ובראשם בסיפור שלמיטב ידיעתנו קיים רק משנות השלושים של המאה ה-19 בידי המהר"ל מפראג.