בכיוון של תומר פברואר מרץ 2021/ תומר פישר 

 

בסקירה הזאת, בחרתי שירים שנגעו בי במיוחד. חלק מהשירים מצביעים על נקודה מוארת, וחלק מצביעים על נקודות שסמויות מן העין. וגם שיר אחד, שמציב לנו מראה מול העיניים לגבי האנשים השקופים, השליחים.

 

שלומית אהרון- הבית הישן (מילים: דני רובס, לחן, עיבוד והפקה מוסיקלית: מתי כספי)

מתחיל עם פסנתר שקט, ובפזמון התנועה המלודית מתגברת. הזיקה של מתי כספי למוסיקה הקלאסית מורגשת כאן. לי זה הזכיר בשמיעה ראשונה את שירו "כמו בריקוד", ששם מורגשת ההשפעה המוסיקלית מהפרלוד של באך. תוסיפו לזה את עיבוד כלי המיתר, ואת ההגשה המיוחדת של שולמית אהרון וזה נשמע פתאום כמו בלדה נשכחת משנות השבעים. החיבור המפתיע בין שולמית אהרון למתי כספי, מצליח לקחת אותה לאזורים חדשים שעוד לא ביקרה בהם וזה מרגש.



ענת מלמוד -  להיות שמחה (מילים ולחן: ענת מלמוד, עיבוד והפקה מוסיקלית: רוני בראון ואיתי צוק)

ענת מלמוד היא אחת המוסיקאיות המרתקות שיצא לי לפגוש ולהכיר. היכולת שלה להתרחב, ויחד עם זאת לשמור על הדי אן אי הפנימי שלה כיוצרת, מצליחה ליצור במוסיקה שלה אותנטיות קסומה. "להיות שמחה", מגיע עם מקצב קליל, עם ליין מדבק, עם הגשה מפויסת ובעיקר עם טקסט שכולו שיר אהבה למי שאנחנו. הפתרון לאושר לפי ענת מלמוד, נמצא מתחת לעיניים. צריך רק להסתכל סביב ולברך על השפע שיש באוויר. אחת השורות היפות בשיר שתפסה את תשומת ליבי - "איך בילדותי / לפני טיול שנתי / הייתי מתקשה להירדם מציפייה / וכל הפרפרים חגגו כל הלילה". ככה נוצר מרחב אינטימי בין ענת למאזין, אפילו שמדובר בשיר פופ. פשוט להיסחף!



הילה זהרור – תמונה רחוקה (מילים, לחן, עיבוד והפקה מוסיקלית: הילה זהרור)

הסאונד הייחודי של התכנות האלקטרוני, שפותח את השיר- יוצר עבור הילה זהרור את המרחב האידיאלי שדרכו היא יכולה לנווט בין חדרי ליבה. השיר החדש "תמונה רחוקה" הוא סוג של וידוי אישי שמאפשר לה גילוי מחדש של העוצמות הפנימיות בתוכה. אהבתי את הנגיעות העדינות שלה בגיטרה החשמלית, שמביאות לשיר טאץ' עדין של רוך. הפזמון שבא בסוף כל בית, מעלה מחדש את הכמיהה "לחצות את החיים". במילים אחרות, לעבור את המכשולים ולהיות קשובה למשאלת הלב שלה. הסינגל החדש הוא אחד מאותם סינגלים, שהילה מעבדת, מפיקה ומקליטה בעצמה והתוצאה מרגשת וקסומה. אני סקרן לשמוע עוד מזה.





האחים בן עזרא - יער (מילים ולחן: אסיף בן עזרא, הפקה מוסיקלית: ניר הורוביץ, עיבוד: אסיף בן עזרא, אדר בן עזרא וניר הורוביץ)

אסיף בן עזרא, יוצר השיר, מספר שכתב אותו באזור מרוחק מכאן, ביערות נייז'נה בדרום אפריקה. ועדיין, הוא נשמע מכאן. סיפור אהבה בין אדם למולדתו, אבל אולי גם במובן מסוים זה חיבור חזק לשורשים שלו, שאי אפשר להפריד אותו מהמקום הכי קרוב אליו. ההרמוניה המופלאה של אסיף, אדר ואוריה, זורקות אותי היישר אל קרוסבי, סטילס, נאש ויאנג ואל מרחבי אמריקה. ועדיין, היוקלילי בפתיחת השיר, ומקצב המברשות העדין, מחזיר אותי לסאונד ישראלי של שנות השבעים. בסך הכול, עברו שלוש דקות מאז שהתחיל להתנגן השיר, אבל בלב שלי, הוא תפס פינה חמה ומוארת והשאיר טעם של עוד.

 

 

סי היימן - #יומוהולדתך היום (מילים ולחן : סי היימן)

כמה אלמנטרי לחגוג יום הולדת- אבל כמה זה שונה לחגוג כשיש סגר, כשיש ריחוק מסוים בין האנשים ובכל זאת, יש רגע מיוחד באוויר. במובן מסוים, סי היימן בחרה להשתמש בז'רגון של הרשתות החברתיות, כדי להדגיש את הריחוק והרצון לקרבה. בעיניי זה עובד, גם בשפה המלודית של השיר. הפזמון החוזר, שכתוב במילים פשוטות ("כשבחוץ מלחמה וקולות מהומה / אתה בא אלי / אם אחצה את העיר שוב בגשם סוחף / תחכה לי?), נסגר במילת שאלה. הדוברת עצמה מתחבטת בינה לבין עצמה, והיא בבית. העיניים שלה מתרכזות במישהו קרוב, שלא נמצא כאן. וכפתרון זמני, היא שמה על הקיר שלו, לב אדום, אבל גם לב אחד וירטואלי, אינו מספק, אלא רק נותן נחמה לבינתיים. שיר של רגע קטן שמחפש אושר ביום גשום.

 

ליגל יעקב - שמש בלילה (מילים ולחן: ליגל יעקב, עיבוד : ליגל יעקב ויובל בן דוד, הפקה מוסיקלית: יובל בן דוד)

ליגל יעקב, בקולה הענוג ובהגשה הנוגה, מוציאה שיר ראשון יפהפה ואקוסטי. התחברתי אליו מהאקורד הראשון של הגיטרה. המשחק בין האור, החושך, השמש והמים- בין התיאורים החיצוניים לפזמון שמחבר גם את החלק שלא רואים בפנים, מביא טוויסט לשיר. העיבוד מינימליסטי, מעוטר יפה בחשמליות ובנגיעות קלידים. טבילת אש ראשונה מיוחדת ומעצימה.

 

 

 

 

 

בילגו - רק השליח (מילים ולחן: בילגו, הפקה, מיקס, קלידים, גיטרה ותכנותים: גיא מר)

ונסיים בנימה אישית לשליחים. האפקטים בתחילת השיר ובסיומו - התנעת המכונית, הרעש כשהשליח מגיע ושם את החבילה ויוצא- יוצר עלילה מקורית ונוגעת ללב. זה אותו סיפור בהמשכים. השליח, שאת פניו כמעט לא רואים, "שקוף, בלתי נראה, מריח טוב, אני אצליח" אבל בעצם הוא רק צל. בילגו, משקף בשיר בצורה חכמה, את המחשבות הסטריאוטיפיות של האנשים, את המצב הכלכלי הבלתי נתפס ובעיקר שם לנו מראה. השליחים הם לא שקופים, הם בני אדם, כמוני וכמוך. אהבתי את הצליל המזרחי האוריינטלי שמגיח באמצע השיר- שמראה שזה קורה אצלנו במזרח התיכון. אחד הסינגלים המעולים שיצאו בהיפ הופ הישראלי ובילגו, הוא דמות מבטיחה בסיפור הישראלי.

 

שחר כהן-עורך מדור מוזיקה:
http://www.scmusic.co.il/ 

חפש באתר
טואול - בניית אתרים