אירוע השקה בזום  לכרמית אברהמי רינצלר על ספרה 'נויה והארנבון'/ דנה בן חיים

 

 

כרמית רינצלר –

 ודרכה לחשוף את המציאות ואת החלום

 

 

ביום ראשון 13.9.2020 התקיים אירוע זום באגודת הסופרים העברים לספרה של כרמית רינצלר "נויה והארנבון" בהוצאת ארגמן מיטב.

המנחים והדוברים היו הרצל ובלפור חקק (ששימשו בעבר יושבי ראש באגודה), ניווט את הזום ענר גרא מטעם אגודת הסופרים העברים, בתיאום עם נירה תובל מ"מ מנכ"ל האגודה.

בלפור חקק הציג את כרמית בפני הצופים בזום. כרמית היא סופרת ומשוררת ילידת עין הנצי"ב, ואת שנות נערותה עשתה ביישוב נווה מיכאל  בעמק האלה. היא בעיקר משוררת- פרסמה מספר קובצי שירה- אך פרסמה קובץ פרוזה: רומן על המלחמה ומכאוביה ("חולות הקרב בסערת הנפש"). בעבר פרסמה גם קובץ מחקרים בתחום הפילוסופיה "מעבר למתרס". הוא הביא קטעים מתוך ריאיון עם כרמית, שבו הציגה את תפיסתה. מתברר, שמאז ילדותה גדלה כילדת טבע ואהבה את הקשר לנופים הפסטורליים. היא חשה את כאב האדם אך גם את תלישת העלה. היא רואה את עצמה כממשיכה מסורת של משפחה ושל הדורות: סבא שלה כתב ספר בחייו, והיא רואה עצמה ממשיכה שלו. היא ספגה מילדות סיפוריה של האם על בגדד ועל מאורעות ה'פרהוד' בשבועות 1941, ואת הטבח ביהודים. הזיכרונות של ההורים עיצבו את דמותה.

 

הספר מבטא את המאוויים הכמוסים של הילדים

 

הרצל חקק סקר את הספר 'נויה והארנבון'. הנקודה המרכזית היא הדגשת היכולת של המספרת ליצור עולם שיש בו ביטוי למאוויים הכמוסים של הילדים. הכיוון של סקירתו היה ברור:

 

 

"כרמית רינצלר מיטיבה לקחת את הילדים הקוראים לאותו יקום חלופי, שהוא יסוד עולמם של הילדים, ועיקר העלילה - שיטוט בין ישויות שונות:

 

"חשה עצמה כמטוטלת הנעה בין שמים לארץ".

 

כרמית רוצה לכתוב עלילת קסם, לבנות דמות פלאית, שהלב ירצה להזדהות איתה, לחוש קרבה לעולמה המיוחד: נהוג לומר, שספר ילדים טוב, הוא ספר שמבוגרים חושבים שהוא טוב. ילדים יאהבו להפליג במחוזותיו של ספר, שרוח האגדות מהלכת בו ומעניקה לו מבט מחודש על המציאות: אנו קוראים בעלילת המסע של נויה והנה לנו דרך ללמוד משהו על עולם הגיבורה הקסומה – והילדים הנשאבים לזאת לומדים משהו על עצמם – שואבים ערך מוסף לעולמם שלהם. כרמית רינצלר מנסה לנווט בין אגדה למציאות, בין שמים לארץ – והעלילה אכן נעה כבחוטי קסם בתיאטרון שבראה הסופרת".

לאחר סקירתו של הרצל חקק – ראיינו המנחים את הציירת וניסו להבין ממנה, כיצד נכנסה באופן עמוק לעולם הפנימי של גיבורת הסיפור, מה כיוון אותה בעיצוב הפנים הגראפיות של עלילת הפלאות.

 

הציירת נורית אברהמי- לאו חשפה את התפיסה שלה בציוריה את הדמויות בספרה של כרמית רינצלר – וניכר היה שהעלילה הקסומה שבתה את לבה..

 

הקריין יהודה עצבה קרא קטעים מן הספר 'נויה והארנבון'. הכיוון  - להעצים את היכולת של כרמית רינצלר לבנות מעין ארץ של חלום:

 

נוֹיהָּ חוֹלֶמֶת חֲלוֹם, והְִנּהֵ נפְִרַשׂ לְרַגְלֶיהָ אַרְמוֹן מְפֹאָר,

וּבוֹ גַּן ילְָדִים. הִיא פּוֹסַעַת בַּלָּאט, וּמְחַפֶּשֶׂת שָׁם בֻּבּוֹת. הַגַּן

כְּבָר רֵיק, הַיּלְָדִים הָלְכוּ לְבֵיתָם. והְִיא מַמְשִׁיכָה וחְוֹלֶמֶת

כִּי הִיא נמְִצֵאת בְּאֶרֶץ ירְֻקָּה.

 

 

ערכים אנושיים בספר 'נויה והארנבון'

 

אדלינה קליין סיפרה על התרשמותה מספרה של כרמית, וקראה קטעים משיריה:

 

 

יוסף עוזר הפליג בשבחים על ספרה של כרמית רינצלר, והראה את המעמקים הפסיכולוגיים בספר 'נויה והארנבון'.

בדבריו עמד על היכולת של כרמית ליצור התחברות רוחנית בין גיבורת הספר למושא החלומות שלה, נויה מפנימה בתוכה את הערכים האנושיים – ולרגע הגבולות מתרופפים, האהבה לארנבון הופכת להיות אהבה אנושית כה תמה, כה זכה ונוגעת ללב.

כֹּה אָהֲבָה אוֹתוֹ. אָהֲבָה אוֹתוֹ כְּאִלּוּ הָיהָ ילֶֶד אֲשֶׁר יּשֵׁ לוֹ שָׂפָה, מִלִּים, שֶׁהוּא מְסֻגָּל לוֹמַר.

 

 

מיכאל רייך הפליג בשבחים על הספר 'חולות הקרב וסערת הנפש'. רייך ניסה ליצור השווה אין עולם החלומות בספרי הילדים לבין עולם האימה והמציאות בספר הפרוזה של כרמית רינצלר.

 

את הערב סיכמה כרמית בהציגה את משנתה, את האני מאמין שלה. לאורך כל דרכה – ניסתה כרמית למצוא אפיקים להציג את תפיסה, לחשוף גוונים שונים של ההוויה. בעיניה ספר הילדים היה דרך בלתי אמצעית להציג את הראיה התמימה של הילדים – רק להם יש יכולת להבין את העולם מבפנים.

האירוע התרחש כולו בזום, היה קהל רב שצפה באירוע, וכולם יצאו נשכרים מן האירוע המרתק.

חפש באתר

טואול - בניית אתרים