תערוכות חדשות במוזיאון פתח תקוה לאמנות/ מארי רוזנבלום
אני אוהבת את המוזיאון הזה. יש בו משהו מן הקומפקטיות. הוא נוח במבנהו, ויש בו אוירה טובה.
הפעם ביקרתי בתערוכות החדשות. בכניסה לתערוכה מול כלי עם שתן שוחחנו עם האוצר בר ירושלמי.
- חַי | Vividus
אוצר: בר ירושלמי
אמנים ואמניות שיציגו (לפי סדר א״ב) :
אבי בלאיש, אורי אליעז, איווט שצ׳ופק תומא, איציק בדש, אריה קינזר, ארז ישראלי, ברנהרד רודיגר, גל וינשטיין, דן קדר, הלל רומן, זאב בן צבי, טליה קינן, יוסף-ז׳וז׳ף-יעקב דדון, יעקב דורצ׳ין, יצחק עדי, ליאו רוט, מיכאל גיטלין, מיכל בר אור, משה גרשוני, נחום אהרונסון, סיומה ברעם, שחר יהלום, תומר ספיר.
התערוכהחַי | Vividusבוחנת את עיקרון פעולת ההחייאה כטקטיקת הישרדות עבור יצירת האמנות. היא מבקשת להאיר את אוסף המוזיאון באור חדש ולדמיין אותו כמאובן חי: צורת חיים ביולוגית-תרבותית המקיימת את העבר ואת ההווה שלה בעת ובעונה אחת; מערך חיים האוצר בחובו מערכת ויסות ושימור של היסטוריה אנושית ויזואלית.
הכניסה לתערוכה היא כעין כניסה אל תוך אורגניזם רב-תאי בדיוני, שבו כל חדר משמש כאיבר עצמאי בעל תפקיד נבדל, וכולם יחדיו מכוננים ישות אורגנית אחת. העבודות המוצגות בתערוכה – אבני הבניין של האורגניזם – נבחרו כולן מאוסף האמנות של המוזיאון, והן משקפות את השכבות ההיסטוריות הייחודיות במעגל החיים של גוף האוסף: מאז ראשית דרכו כאוסף יצירות הנצחה וזיכרון לנופלים ועד לכניסתן של עבודות אמנות עכשוויות מן העשור האחרון.
***
- פרסונה פיקטה | תערוכת יחיד של האמנית קרן גלר
אוצרת: שלומית ברויר
עטלף זעיר ממדים מזן "אשף מקסיקני" הוא גיבור תערוכתה של קרן גלר וההשראה לה. גופו המשומר מונצח ומוצג דרך קבע במוזיאון האדם והסביבה בפתח תקוה לצד קורות חייו המרתקים, שראשיתם ב"מבצע אקס-ריי" ואחריתם בהיחלצות נועזת ממתקן ניסויים והשתקעות במושבה בפתח תקוה.
"מבצע אקס-ריי" נהֶגה בארה"ב בזמן מלחמת העולם השנייה. בפרויקט נבחנה האפשרות לשחרר מעל הקיסרות היפנית עטלפים שנועדו לשאת על גופם פצצות תבערה זעירות אשר הפעלתן אמורה הייתה להבעיר בעת הנחיתה את מבני הנייר והעץ האופייניים לאדריכלות היפנית.
לאחר פיתוח פצצת האטום בוטל המבצע, וחלק מהעטלפים שהצליח לצאת ממתקן הניסויים הגיע לארץ, ונוצר בית גידול ייחודי ומצומצם עבורם בפתח תקוה.
מציאות ובדיה, אמת היסטורית וביוגרפיה מומצאת הם חומרי הגלם שמשמשים בערבוביה את קרן גלר לבנייתה של מיזנסצנה פיסולית, שגיבוריה העטלפים משייטים בה בקומפוזיציה חדשה של מרחב וזמן.
- 3. פתיחת התערוכה ״מלאכה למעשה״
30 בינואר 2020
הפרויקט "מלאכה למעשה"
מבקש להעמיק את זיקתם של תלמידים לאתרים היסטוריים ולחדד את הקשר בין ההיסטוריה ורישומה הפיזי בנוף הישראלי לבין מעשה היצירה העכשווי.
תלמידות כיתות ד'-ו' בבית הספר "קפלן" בפתח תקוה נבחרו להשתתף בפרויקט. בסדרת מפגשים בסדנת האמנות של המוזיאון עסקו ה"אמניות הצעירות" ביצירה בהשראת כלים וחפצים, שאִפשרו הצצה לתולדות העיר. כציר מרכזי לפרויקט נבחרו 25 פריטים מתוך אוצרות הארכיון, שבעבר שימשו נשות מקצוע ובעלי מלאכה שונים. האובייקטים הנבחרים היוו נקודת פתיחה למהלך אמנותי שניזון מהם, ובד בבד חיבר את המשתתפות לעולמן בהווה, בשילוב משחקיוּת והומור. הפעילות בסדנה כללה מהלכי הפשטה, איחוי וחיבור בין ישן לחדש, המצאת סיפורים דמיוניים על תמונות עבר של חיי השגרה ופרשנות אישית לחפצים, תוך ייצוג עולמן הפרטי של התלמידות. בנוסף נחשפו המשתתפות לטכניקות יצירה וביטוי מסורתיות, כגון הדפס, רישום וציור בציפורן ובדיו.
מוזיאון ראשונים והארכיון לתולדות פתח תקוה ע"ש עודד ירקוני, הפועלים בקריית המוזיאונים, נבחרו כאתרי מורשת בשל ערכם ההיסטורי ותוכניהם הייחודיים. המוזיאון לתולדות פתח תקוה מציג את סיפורה המרתק והייחודי של אם המושבות, וארכיון העיר משמש כמקור ידע, המשמר את המורשת ההיסטורית ואת הווי החיים של האבות המייסדים של פתח תקוה ושל המתיישבים הראשונים בה.
אוצר: משה רואס