תערוכת נביא מדיה - דוד אבידן במוזיאון תל אביב/ סקירה מאת חגית בת אליעזר
סלפי של נמר
 

דוד אבידן – אחד מגדולי המשוררים של "דור המדינה", היה גם אמן רב-תחומי, ואיש אוונגרד. התערוכה "נביא מדיה" של האוצר אורי דרומר ושל עוזרת האוצר עדי דהן, המוצגת במוזאון תל אביב לאמנות עד ל-30 בנובמבר 2019, מתמקדת ביצירתו הוויזואלית והווקאלית של דוד אבידן. בכל תחומי יצירתו דוד אבידן עשה שימוש במכשירים ובכלים שבחזית הטכנולוגיה של זמנו: הקליד את שיריו במכונת כתיבה, תיעד אותם בקולו במכשירי הקלטה שונים דוגמת דיקטפון ומזכירה אלקטרונית, יצר קולאז'ים באמצעות מכונות שכפול וצילום, ואף ניהל שיחות עם תוכנת מחשב "אלייזה".

 

  הגעתי לתערוכה לרגל הקרנה מיוחדת של  "שדר מן העתיד" – סרט משנת 1981 לפי התסריט של דוד אבידן, בבימויו ובהשתתפותו.

          

שליח משנת 3005 – מהמאה ה-31 (ולא ה-30, כפי שכתוב בתיאורים של הסרט)  מגיע בעזרת מכונת זמן לכדור הארץ בשנת 1985, ועליו לשכנע את המנהיגים לנהל מלחמת עולם שלישית למען עתיד טוב יותר. בקביעתו של זמן הווה הסרט בשנת 1985 דוד אבידן קורא תיגר על הדיסטופיה של ג'ורג' אורוול בספרו הידוע "1984". השליח נקרא  .M.F. – Future Man, הוא מתקשר בטלפתיה, ויש לו מפעיל-תודעה בדמותו של דוד אבידן. אירועי הסרט מתרחשים בו-זמנית בערים מרכזיות בעולם, דוגמת ת"א, ניו-יורק, לונדון, פריז, טוקיו, ברלין, מוסקבה, לוס אנג'לס, בייג'ינג, בהן השליח מופיע בפני שליטי המדינות. העלילה קופצנית ואבסורדית, מתגלה איזה קשר מוזר בין נסיעה בזמן לבין תאגיד יפני זדוני. הסרט מלווה בשיריו של דוד אבידן, במוזיקה אוונגרדית. אפשר לראות בסרט יסודות בדיוניים-מדעיים מסוימים, ולנחש הקשרים אבידניים-שיריים, אבל כל אלה משמשים אמתלה להראות אישה עירומה במיטה, שאפילו אין לה שם בסרט, והיא מכונה "חברתו של אבי זיו". אז השחקנית היפה והאמיצה אירית מאירי מתבטלת בהמתנה לאבי זיו, בגילומו של אבי יקיר – לא סמל-מין, אלא סתם חנוּן מתולתל, שעובד באיזו אוניברסיטה, ולובש מִדֵּי פעם מַדֵּי צהל, אותם הוא מוריד בהפגנתיות ומזנק למיטת חברתו.

 

המציצנות של אבידן לא אלימה כלל, אינה פוגענית. היא אפילו חביבה בכנות שלה, בילדותיות שלה. הצופה סולח לדוד אבידן - הילד הנצחי, השוטח את תודעתו על המסך בצורה ישירה וגולמנית. זהו סרט ארוך – 87 דקות משכו, בטח עלה לדוד אבידן הון תועפות, ולא זכה להקרנות מסחריות בארץ מטעמים מובנים. זהו צעצוע יקר מאוד, יקר מדי, לנמר בן 47, על סף הכחדתו.

 

הסרט "שדר מן העתיד" ניתן להשכרה בחנויות "האוזן השלישית". הוא יחיד במינו ובמיניותו, ובהחלט יש לו ערך היסטורי ואף אומנותי.

 

כעשור לפני "שדר מן העתיד", בשנים 1968-1970, דוד אבידן עשה 3 סרטים קצרים בני 15, 15, 27 דקות: "הכל אפשרי", "זוז",  ו- "מין", בהם הוא שיחק בתפקיד ראשי. דוד אבידן היה צעיר ויפה, בעל גוף חטוב, ותנועות אסתטיות, חד מחשבה ויצרי, וכך הוא תיעד את עצמו בלוויית נשים צעירות בבגדים ובעירום אומנותי: מתרוצץ ב"הכל אפשרי" ומתרחץ ב"מין". שלושת הסרטים האלה מוקרנים ברצף בתערוכה. ראיתי אותם מהופנטת מספר סבבים. סצנת היריות בכיכר מלכי ישראל מצמררת בנבואתה. כן, דוד אבידן היה נביא מדיה. עכשיו כל נרקיסיסט מתעד את עצמו בסלפי, ואף מתחזק ערוץ יוטיוב. דוד אבידן היה מאוד נהנה מהאפשרויות הטכנולוגיות העכשוויות והיה יודע לעשות בהן שימוש ראוותני.

 

התערוכה המתחלפת תתחלף באחרת, אך הקטלוג המעמיק והמרהיב, שנכתב ע"י האוצרים אורי דרומר ועדי דהן ונערך בידי ד"ר שועי רז, כשכל מילה בו נושאת אהבה לאדמילה, יישאר בתודעה התרבותית וברשותם של בני המזל שרכשו אותו.

 

אמצעי טכנולוגיה חדישים ורעיונות עתידניים מתיישנים ומחווירים עם חלוף הזמן, אך כמה טוב ששירים של משורר גדול שומרים על טריותם המופלאה.

חפש באתר

טואול - בניית אתרים