מופע התזמורת האנדלוסית-ירושלים/ שפרה פרץ


מופע חדש סוגר עונה:

מוֹגדוֹר

מנצח ראשי ומנהל מוסיקאלי: תום כהן

הומאז' לסלימאן אלמגריבי ואלברט סוויסה - יוצרים מרוקאים-יהודים מהמאה הקודמת, האחראים על נכסי צאן ברזל מוסיקלים המוּשרים בכל העולם עד ימינו

בהשתתפות: אמיל זריהן, נטע אלקיים ומקסים קרוצ'י(מרוקו)

 

 השבוע בתאטרון גבעתיים ,  זכיתי לראות אולם  מלא  בקהל חם  ואוהד של  התזמורת האנדלוסית.

חשבתי לעצמי..

מה פתאום  שאני אבקר   תזמורת כל כך מצויינת , גדול עליי..

ואז  עלו הזכרונות..

הפיוטים שהתנגנו בבית אבא הפייטן יוסף פרץ  ז"ל ..עוד בהיותי בת שלוש, בצעירותי המוסיקה האנדלוסית היתה מורכבת מידיי לאוזניי  ..

 סוג  של סגירת מעגל מרגשת היתה לי   בערב סיום  העונה של האנדלוסית ירושלים, תאטרון גבעתיים.

המנצח תום כהן מנחה את הערב בחן  בלבוש מסורתי.

לכדו את עיניי כלי הנשיפה מימין , הגיטרה החשמלית , הבס

והתופים..אשר הביאו דרך הראש היצירתי של תום את השפעות המערב, בעיבודים העשירים

שתי זמרות חינניות מפזמות קולות של  מקהלה

ואיילת חן  מוסיקלית מאוד  בערב  הזמרת  נטע אלקיים

שמחתי לראות כי ..

החומות המסורתיים נפרצו עם קולה המרגש של הזמרת -פייטנית  . נטע אלקיים  שהתנגנה לליבי. אשה. שכן במרוקו , נשים  שרות ומנגנות פיוטים..ובארץ הקהל המסורתי  עבר תהליך שינוי

בנוגע לשירת נשים ופיוט.

 הקלטת הפיוט האנדלוסי הראשון   בארץ  הוקלטה  על ידי שלי

בשנת  2003 – צביה –( מיזאן )

על סלימאן אלמגריבי שמעתי בפתק , מכתב קטן שהשאיר

לי אבי עליו השלום בטרם נפטר..ובו סוג של  צוואת – האזנה

" תאזיני לשלושה מבצעים " אחד מהם  היה סלימאן

 

 

,סלימאן אלמגריבי ואלברט סוויסה - יוצרים מרוקאים-יהודים מהמאה הקודמת, האחראים על נכסי צאן ברזל מוסיקלים המוּשרים בכל העולם עד ימינו. שניהם, כל אחד בדרכו שלו, היו כותבים ומלחינים מחוננים, שיצרו רפרטואר רחב ביותר הן בארץ הולדתם, מרוקו, שם הם מבוצעים תדיר עד היום והן בארץ, בה החשיבות התרבותית שלהם לקהילות הצפון אפריקאיות היתה בעלת השפעה עצומה.

 

המופע נקרא על שמה של עיר הנמל מוגדור במרוקו, הנחשבת לאחת היפות בצפון אפריקה הממוקמת בין מרקש ואגאדיר, בה פעלה קהילה יהודית ענפה ומשגשגת. אל התזמורת בת שלושים הנגנים הצטרפו הזמר מקסים קרוצ'י יהודי החי במרוקו, שם הוא נחשב לכוכב ולנציג המובהק של הסגנון ה"שגוּרי"-שירה עממית שהולחנה ע"י יהודים,

מקסים קרוצ'י עלה אל הבמה  בגאלאבייה  מסורתית ושבה את ליבי

הקול ..הדיוק...האותנטיות , המוסיקליות הרבה

והקהל התמוגג לתשואות רמות.

הפנינה של הערב הוא נגן העוד של התזמורת שאינו מרבה לשיר והפתיע בביצוע מרגש של שירה ונגינה על העוד

 נטע אלקיים ואמיל זריהן הסולן הראשי של התזמורת. ביצעו  עיבודים ל"ג'ית נסיידו" "ראחת ומשאת", "סדראכ עלא סדרי", "קולי עלאש כוויתני" של סלימן אלמגרבלי ואת "יא סידי סיאן", "כליווני מעאק" מאת אלברט סוויסה

אמיל זריהן וירטואוז , שליטה עצומה בקולו ויכולות אילתור

העולה על שאר המבצעים.

 אמיל הוא הכוכב הנצחי המזוהה ביותר עם התזמורת בארץ ובעולם. להתמוגג מהעצמה הגדולה.

  סופו של הערב התקרב..ואז הגיע תורם של הביצועים הכפריים ולא התאפקתי... שרתי גם אני

 היישר  לאוזניו של  ידידי שחר כהן "איי לי .. איי לי חביבי דיאלי פיין הוווא"

 שיר  מקפיץ...שמח...חושני..המוכר לכל שוחרי  התרבות הצפון אפריקאית ..

עושה הרושם  שתום כהן רוצה לחבר קהל חדש אל התזמורת

ולכן מחבר מזרח למערב  ביצירות מגוונות ועשירות שנוגנו בערב.

לשינויים מוסיקליים  שכאלה  דרוש קהל עם אוזן פתוחה שמסוגלת

לצאת מהקיבעון המסורתי של תזמורות אנדלוסיות

 

 

תום כהן, המנצח הראשי והמנהל המוסיקלי של התזמורת

 

מרגיש כל תנועה מהנגנים בגופו ..מקסיםלראות את המסירות שלו לנגנים..הוא מסביר כי, מוגדור הינה חלק ממסורת: בכל עונה, מוקדשת לפחות סדרה אחת לדמות מרכזית בהיסטוריה של המוסיקה המזרחית, שכמעט ולא  קיבלו ביטוי בתרבות הישראלית המרכזית. דמויות כגון סאלים הללי, אום כלתום ועוד. "גדולתם של סלימאן אלמגריבי ואלברט סוויסה" אומר כהן "היתה לאו דווקא ביכולת השירה שלהם, אלא כאנשי תוכן שיצרו מוסיקה שהפכה לנכס. היו תקופות שהם ממש נחשבו כ'אלביס פרסלי' במרוקו ובישראל .

 

על התזמורת: התזמורת האנדלוסית-ירושלים החלה את דרכה באשדוד ומשם נדדה לאשקלון. בשנת 2016 עלתה אל הבית החדש והקבוע בירושלים. אם בעבר התזמורת ביצעה בעיקר יצירות אנדלוסיות (מוסיקה צפון אפריקאית גבוהה), תוך התמקדות בפיוטים, הרי שבמהלך השנים "נמתחה המעטפת האנדלוסית" אל עבר מחוזות חדשים: מוסיקה פרסית, בלקנית, תורכית, יוונית ועוד. התזמורת הציבה יעד שאפתני - להפוך לבית של המוסיקה הקלאסית המזרחית, בישראל ובעולם, ובתוכה גם המוסיקה האנדלוסית וז׳אנר הפיוט״. והכל תוך הקפדה על רמת ביצוע ודיוק גבוהים ביותר ושילוב עיבודים חדשניים. התזמורת לא פעם מפתיעה בשיתופי פעולה עם אמנים ייחודיים .

סגירת מעגל...אמרנו..גם  חומות שנפרצו..

מערב נכנס..מזרח  לובש צורה חדשה

במילה אחת הערב הזה הוא ערב שיש בו מנצח גדול אחד

המנצח – תום כהן.

העיבודים , האמנים , החיבורים...הפשטות בהנחייתו. המסירות

פנומן.

אה..ועוד מנצחת...אחת..  שחזרה לשורשים וצללה אתכם למוגדור   בערב  שכולו  מסע מגוון ומרתק של צלילים



*שפרה פרץ מוסיקאית יוצרת

בוגרת רימון והאקדמייה למוסיקה ירושלים


logo בניית אתרים