הסרט-'פטר השלישי', במאי:טומי לנג 81 דקות / אסנת יששכרוף
סרט טוב נמדד בין השאר על פי האותנטיות והאמינות שהוא משדר, בין אם הדבר בא לידי ביטוי בציר העלילה עצמו,תצוגת המשחק והכימיה בין השחקנים,או בעיצובו הויזואלי המוגמר- זוויות הצילום,תאורה,לוקיישנים וכד'.בסרטו החדש -'פטר השלישי' נדמה כי הבמאי טומי לנג מצליח לשלב בין האלמנטים השונים לכדי יצירה מתוקה מרירה אשר בכוחה לעורר הזדהות בקרב רבים מאתנו השבויים בשגרתם האפרורית וחפצים לשינוי, בין אם מדובר בצעירים המתקשים לסלול דרכם בעולם המבוגרים או באלו שמאחוריהם כברת דרך ארוכה,אך עדיין שרויים בחוסר בטחון מתמיד בכל הנוגע לעתידם- הכלכלי והחברתי כאחד.
במרכז הסרט ניצבת מערכים יחסים מיוחדת במינה הנרקמת בין פטר(רוברט הניג המצויין)- אלמן ושחקן ותיק בתיאטרון הבימה, אשר למרות גילו והותק הרב שצבר טרם זכה בתפקיד הראשי המיוחל, ובין אלונה(דנה ידלין המוכשרת)- מלצרית צעירה ובלוגרית מבוזבזבת שכצפוי- עדיין מחפשת את דרכה בחיים. השניים נפגשים דרך קבע במקום עבודתה של אלונה- הקפה השכונתי, בו פטר נוהג לכלות את זמנו הפנוי ביחד עם חבריו הרומנים המשעשעים משכבר הימים, המכונים בפי אלונה- 'פרלמנט הממליגות'. הקשר בין השניים מתהדק ומעמיק כאשר אלונה עוברת להתגורר בביתו של פטר לאחר שנותרה ללא מקום מגורים בעקבות פרידה מבן זוגה.דומה כי למרות פער הגילאים ביניהם, שניהם ניצבים על פרשת דרכים וצמאים לשינוי המיוחל,כך שדווקא אותה בדידות משתקת מביאה את השניים לחפור ולהרהר זה בסיפורה של זו. ואכן נראה כי למרות הפאסיביות אשר אוחזת בכל אחד מהם באשר לחייו שלו,במהלך הסרט השניים מפרים ו'מפעילים' זה את זו כאשר אלונה מנצלת את האסרטיביות ומשובת הנעורים שבה בכדי להחדיר משב רוח מרענן לחייו של פטר בין אם באמצעות רישום לאתר שידוכים מקוון או ע"י נסיון משעשע ביחד עם חבריו לפרלמנט הרומני להבטיח לו פנסיה 'בטוחה ומכובדת ע"י הקמת מפלגת אלמנים בראשותו אשר מצע הבחירות שלה מתבסס פחות או יותר על הסיסמא המתבקשת 'קבב לכל אלמן' ועל החזון המיוחל בדמות כפר נופש ייחודי לאלמנים ואלמנות. אמנם ציר עלילתי זה אינו זוכה לפיתוח ועומק מספקים, אך נראה כי הוא מבליט את ההווי הקומי רומני של חבריו החביבים של פטר לפרלמנט ומספק כמה אפיזודות משעשעות כמו הביקור הביזארי של פטר ונורית המשודכת החיננית(דורית פלד הרפז המקסימה) בבית הקברות ירקונים לצורך החתמת מתפקדים פוטנציאלים.
ואכן נראה כי קרבתה של אלונה מערערת לטובה את שגרת חייו המנומנמת של פטר ואף גורמת לו לאזור אומץ ולהתמודד עם פצעים מדממים שנצרבו בעברו,כאשר באחת השיחות ביניהם הוא מתוודה בפניה על הנתק מבתו היחידה לאחר מות אשתו.
במקביל נראה כי החום האבהי והמבט המפוכח של פטר נוסחים באלונה מעין נינוחות מה המעמעמת במעט את המעטה המבולבל והאניגמטי אשר אחז בה בתחילה,ומעוררת בהדרגה את כשרון הכתיבה הייחודי הטמון בה, תהליך אשר בסופו נכתב המחזה- 'פטר השליש'י,הקורץ בשמו למחזה 'ריצ'רד השלישי' ומעניק לפטר את התפקיד הראשי לו ייחל כל חייו.
אמנם לעיתים נדמה כי הסרט מכיל יותר מדי שברי סיפורים מעורפלים אשר לא מצליחים להתהוות לכדי סיפור אחיד קוהרנטי ורציף, אך אין ספק כי שיטת העבודה הייחודית של לנג אותה סיגל לעצמו בסרטיו האחרונים ,המתבססת בין השאר על שזירת אלמנטיים ביוגרפיים מחייהם של שחקניו בדמויות אותן הם מגלמים, מעמיקה את המימד האותנטי והנטורליסטי של הסרט ומעניקה רובד ריאליסטי מזוקק לנושאים ולסוגיות עמם מרפרר הסיפור הראשי בין אם מדובר ביוקר המחיה, בדידות והגשמה עצמית. לאלמנטים אלה יש להוסיף את הכימיה המצויינת בין השחקנים (בעיקר בין ידלין להניג),זוויות הצילום האינטימיות המתאפשרות בעזרת 'צילומי כתף' המאפיינים בדרך כלל סרטים דוקומנטריים, המוסיקה הצוענית בלקנית המשובחת של שני ברונר ולהקת 'צאצה', וכן- יש לציין את בחירת הלוקיישנים אשר למרות הקטלוג הקומי של הסרט מציגים מעין 'תל אביב של חורף', המתאפיינת במימד שברירי ואינטימי יותר,בשונה מהגוון התזזיתי וההמוני אשר לרוב מזוהה עמה.
'פטר השלישי' - במאי: טומי לנג. הפקה: טומי לנג, שחר צפניה,אמיר גדליה
שחקנים: רוברט הניג, דנה ידלין,נתן נתנזון, מומו טרלו,פיני מילטמן, עמרי אשין,דורית פלד הרפז, הלנה חייט,יעקב בודו ועוד
מוסיקה ופסקול: שני ברונר ולהקת 'צאצה'