בראשית הייתה המוזיקה תמיד ראיון עם הזמר והיוצר המוזיקלי שחר כהן/ ראובן שבת
שחר כהן הוא זמר ויוצר מוזיקלי עם אג'נדה מקורית מאוד. מצד אחד, הוא יוצר המחובר בכל נימי נפשו לעולם השירה ומצד שני, זמר ויוצר מוזיקלי המעורה היטב כמעט בכל סגנונות המוזיקה, ובחלקם יודע לשבץ בכישרון גדול מילים ללחן מעולה
כך היה באלבומו הראשון "פה לאחרים", כך גם באלבומו החדש, "20:40", העומד לראות אור בחודשים הקרובים, אלבום הכתוב רובו ככולו בנימה אישית של יוצרו.
מתיי התחלת לעסוק ביצירה מוזיקלית ומה גרם לכך?
"התחלתי לנגן גיטרה בגיל 16 וכמעט באופן מידי התחלתי להלחין. שנה לאחר מכן, כבר הופעתי במועדון רוקסן עם הרכב מוזיקלי שהקמתי שנקרא "הארדי ויינברג" (אני הייתי הגיטריסט והמלחין והיו חמישה נגנים, בני גילי. אך אני עדיין לא שרתי). מה שגרם לי למעשה לעסוק במוזיקה קשור לדעתי גם לתכונות שיש בי: רגישות , דמיון, יצירתיות. תכונות מצאו אצלי את ביטויים במוזיקה".
במקצועך אתה הרי מהנדס מחשבים, וגם עוסק בכך, אתה גם בעל משפחה , מתיי יש בכלל את הזמן להקדיש למוזיקה, הרי זה מצריך הרבה הקרבה עצמית של זמן ולעיתים גם משאבים לא פשוטים.
"אני אומנם מהנדס מחשבים אבל לעולם לא נכנסתי לחברת היי טק. מהסיבה הזאת בדיוק. אני עדיין בונה אתרים באופן עצמאי. ובשנים האחרונות גם מפיק מוזיקלי עצמאי . כאשר המטרה היא להגשים את החלום האמיתי שלי והוא לעסוק במוזיקה בלבד.
לחיי המשפחה שלי תמיד אני מוצא זמן ואת השיר בראשית שיצא לאחרונה כסינגל מהאלבום שבדרך הייתי שר לבתי ליהי בזמן שהייתה תינוקת והייתי מרדים אותה לפני השינה. כך שכל הדברים הללו משתלבים יפה וטוב בעיניי".
הוצאת עד כה אלבום אחד, וזהו השני, מה מייחד אותו?
"האלבום החדש נקרא 20:40". מכיוון שהוא מאגד בתוכו שירים שכתבתי ואספתי מגיל 20 ועד היום על סף גיל 40. הוא מתעד תקופה בחיי ואולי בחיי דור האיקס בכלל. שירים אישיים על אהבות ואכזבות .מות אבי ולידת בתי. בניגוד לאלבום הקודם שהוקדש רובו ככולו לשירי משוררים . הרי באלבום הזה רובם המכריע של הטקסטים אינם כלל שירי משוררים. אך ישנם גם טקסטים של אלי אליהו וכותבים נוספים.
מבחינה מוזיקלית אני ממשיך בו שאת מה שהתחלתי ב"סולו עראק" שהיה להיט האלבום הראשון שלי. החיבור בין עוד לכינור. רוק פולק וצליל מזרחי. כאשר באלבום חיזקתי את החיבור הזה ויש בו קטעי רוק לצד קטעים אתניים ומזרחיים יותר.
מלווה אותי הרכב קבוע שלי שכולל את יעקב לב שמח בכלי הקשה . מושיקו ג'יוואן בכינור. ליאור זוסייב בתופים. אילן רביבו בבס. להקלטות הצטרפו גם טל בבציקי שהוא פסתנרן מחונן ועמוס הופמן שהוא מטובי נגני העוד בעולם והשתתף גם בסולו עראק בנוסף נוטלים חלק באלבום, סגול 59 ודפנה ארמוני".
עולם השירה העברית השפיע מאוד עליך ועל יצירתך מה מהווה ההשפעה הזו בעבורך?
.
"באלבום הראשון הלחנתי טקסטים של דוד אבידן ,יודית שחר, אשר רייך ,ורוני סומק, שאיתו גם קיימתי מופע משותף. באלבום החדש הלחנתי את השיר "כל עוד נפשי" של אלי אליהו ושירים של טלי בן ענת ,אשר שיף ורועי יבין, שעימו שיתפתי פעולה באלבומו "שירים מהמיטה".
הטקסטים של השירים הם חשובים לי מאוד. גם במוזיקה שאני שומע חייבת להיות משמעות לטקסט. ואני נמשך לאומנים שבמוזיקה שלהם יש אמירה חברתית או אישית חזקה. החל מבוב דילן וג'ון לנון ועד ניק קייב וגם ברי סחרוב אהוד בנאי ואחרים כאן בארץ.
אני אוהב גם את השילוב בין כותבים למשוררים למוזיקאים טובים דוגמת בציר טוב האלבומים של שפי ישי. אדומי השפתות של ברי סחרוב ועוד".
מי הם שלושת היוצרים המוזיקליים שהשפיעו עליך הכי הרבה ומדוע?
"קשה מאוד לענות על כך מכיוון שאני מושפע מהרבה סגנונות של מוזיקה מרוק שהוא הבסיס אצלי בארץ ומח"ול ועד למוזיקת עולם ומוזיקה שמחברת אליה צליל מזרחי איכותי.
אתן שלוש דוגמאות שונות לחלוטין מהמגוון הזה:
1. פינק פלויד ובמיוחד דויד גילמור שהשפיע על סגנון הנגינה שלי כגיטריסט בצד הטקסטים העוצמתיים של רוג'ר ווטרס. אוהב את ההפקה המוזיקלית המושקעת והמקצועית לכל אורך דרכה של הלהקה.
2.ניק קייב הוא עיניי זמר פולק ,משוגע נביא זעם שמייצר שירי תוכחה לצד בלדות רומנטיות ומלודיות מאוד. השילוב הזה בין רוק בועט למוזיקה נעימה וקליטה . השפיע גם על המוזיקה שלי. לצד האמת והכוונה. שתמיד מורגשים בשירתו.
3.אהוד בנאי. החיבור שלו בין רוק למוזיקת עם, בסגנון בוב דילן וצליל מזרחי אותנטי הוכיחו לי שאפשר לשלב את כל אלה יחד ולהגיע לצליל מיוחד מאוד . גם הטקסטים של אהוד בנאי רוחניים ועמוקים ועם זאת נגישים מאוד. דברים שאני חושב שהם קיימים גם במוזיקה שלי".
מה הם שלושת הדיסקים שהיית לוקח איתך לאי בודד ומדוע?
"זו בהחלט שאלה קשה. יש עשרות ואולי מאות אלבומים שאני מאוד אוהב ( אני עדיין מאלו שאוספים וקונים תקליטים ודיסקים) אך בכל זאת שלושה מייצגים הם:
1. PINK FLOYD – DIVISON BELL פינק פלויד שלאחר ימי רו'ר ווטרס ובכל זאת הטקסטים טובים ועמוקים במיוחד WEARING THE INSIDE OUT במיוחד שממנו שאלתי שורה לשיר הנושא של אלבום הבכורה שלי פה לאחרים
מוזיקלית יש בו שילוב עליאי בין רוק גיטרות לסאונדים מופלאים של קלידים. ( ריצ'רד רייט המנוח) והכל ביחד מייצר אווירה מרחפת , נעימה, כמעט שמיימית.
2. אהוד בנאי והפליטים- שילוב מיוחד מאוד בין רוק אייטיז אלטרנטיבי לשורשיו המזרחיים של אהוד בנאי.
ובביצוע הרכב ב אדיר בהובלת גיטריסט ומפיק האלבום יוסי אליפלנט ז"ל. גם המסרים החברתיים באלבום חריפים מאוד ועם זאת יש בהם נגיעה אישית והם אינם קלישאות.
בקטגוריית הדיסקים העבריים אציין גם את האלבום השני והשלישי של אהוד בנאי
ואת ברי סחרוב. עמיר בניון. ולהקת רוקפור".
3.בוב דילן – DESIRE לבוב דלין ולמוזיקת פולק בכלל הגעתי בשלב די מאוחר בסוף שנות העשרים לחיי.
גיליתי יוצר גאוני שמצליח לשלב מלודיות חזקות טקסטים נוקבים והגשה וירטואוזית. כאשר באלבום הזה יש עושר מוזיקלי של הרמוניות קוליות וכלים אקוסטיים לצד רוח הרוק שמפעמת בו.
גיליתי גם שהרבה יוצרי רוק שאני אוהב מקורט קוביין וניק קייב עד אהוד בנאי ועמיר לב מושפעים ממוזיקת העם הזו".
לסיכום, האם אתה רואה במוזיקה שלך נקודת מפנה ומסר במוזיקה
"שאלה מחמיאה. עם מותו של אבי, ששורשיו ומוצאו הם טורקים, לצד הצלחתו של סולו עראק ושילוב כלים מזרחיים עם רוק בהופעות העמקתי את החיבור בין מזרח למערב במוזיקה שלי.
אני רואה את עצמי 'ממשיך דרכם של אומנים שמנסים לייצר צליל ישראלי אותנטי.
המושפע ממוזיקה לועזית אבל יונק גם משורשים עמוקים בזמן ובמקום.
מבחינה טקסטואלית חשוב לי תמיד להעביר מסר חברתי או אישי. ולמרות שהטקסטים טעונים לעיתים, הרי
שרובם נושאים מסר של תקוה.
את כל זה אני מנסה לעטוף במעטפת מלודית מכיוון שאני נמשך ואוהב מלודיות חזקות וקליטות".
קישור לתמיכה באלבום: