ההצגה להיות אלכסנדר פן
ביום חמישי, 4 ליוני הועלתה במרכז עינב בתל אביב, הצגת הבכורה של המחזה "להיות אלכסנדר פן" שאותו כתבו גבריאלה וילניץ וגוני שוהם.
אלכסנדר פן, מגדולי המשוררים בשפה העברית, היה מסוג המשוררים המקוללים בחייו: יפה תואר עד כאב אומנם שנשים אהבו אותו והתמסרו לו בכל מאודן. אבל מהצד השני קומוניסט אדוק שהוחרם על ידי המימסד הספרותי ברובו. נטה לשתייה מרובה. כוחני לעיתים. קפריזי לא מעט ונוקשה.
שירתו של פן זכתה לעדנה רבה, כמה צפוי, רק לאחר מותו. הוא זכה להכרה מצידם של חוקרי ומבקרי ספרות. מסות. רצנזיות וקטעי ספרים שלמים נכתבו על יצירתו השירית. רבים משיריו הולחנו והושמעו ברדיו וזכו בפופלריות רבה. הוא הפך להיות לנכס צאן ברזל לשירה העברית
אבל מכל אלו יצרו שתי המחברות מחזה אישי יותר. אנושי יותר. מינורי בהוויתו. הבוחן בעין רגישה מאוד את יחסו ופחדיו של פן לעצמו. לקיומו כמשורר. לזיקה שלו לאומנות. לחיים.
הצ'לנית והשחקנית המוכשרת הדס קליינמן והשחקן המוכשר ירון מוטולה מצבעים על הבמה את השילוב המיוחד של מוזיקה ותיאטרון.
הדס בנגינה צלולה שמיתרי הצ'לו שלה שזורים בהדהוד קורות חייו של פן. בבבואה שהיא למעשה נפש המשורר אבל גם המוזה פרועת הדרך וחסרת האונים שלו.
ומצד שני ירון במשחק בלתי אמצעי, נוגע, רגיש, פוצע ואוהב.
יופיו של המחזה וההצגה הם בשילוב הזה
טקסט רגיש מאוד שבעצם מעטים כמותו נראו כאן לאחרונה בגלל עוצמת הרגישות המצויה בו.
המשולב באבחנה דקה ואיכותית של מרקמי חיים.
משחק רגיש, איכותי, שאינו מותיר ספק כי לפנינו מלאכה מושקעת היטב.
דרמטורגיה במיטבה של יהונתן רון לחן מוזיקה מקורית של הדס קליינמן ורועי ירקוני
הפקה מקצועית לעילא ולעילא של עינת בסר וגוני שהם.