מאמר:
לרדת אל גינת אגוז/ עמיקם יסעור
 

בראשית חודש מארס הופיע בהוצאת "פרדס" הרומן  "גינת אגוז", ספר ביכורים של אידה קידר מליץ. העורכת :מיכל זמיר. מורתה לכתיבה, לה היא מודה, היא הסופרת המחוננת ,חיפאית לשעבר, עינת יקיר ילידת 77 שפרסמה כבר כמה ספרים החל מ 2002 כולל ספר ילדים. זכתה בזמנו באחד הפרסים  בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ" בשנת 2000. ותרגמה גם מיצירות המשורר לילדים הרוסי החשוב קורני צ'וקובסקי. זמיר. עריכה לשונית :הסופר נעם קצב. מוטו של אלבר קאמי בתחילת הספר מדגיש כי תמיד יש באדם משהו בלתי נתפס.

כמה שאלות על עלילת הספר

מהו המתח  שמתחת לפני השטח בחיי אותה משפחה חיפאית? מהם הסודות ומה כוחם להניע את העלילה? מה חושב הבן על הפרטיות? מדוע מאוכזב ממנו האב ומה היו ציפיותיו? מה חושב הבן על אביו? מהי ההסתבכות המתוארת בעלילה? מה מקומם של הספקות והחשדות בעלילת הספר? באיזו מידה נוכחת כאן העיר חיפה?  לאן נעלמו כמה מטבעות עתיקות מירושה משפחתית?איזו פגישה משמעותית הייתה לבן ,יאיר, בוונציה? מי הסתבך? מי נקע את הרגל? מהם הסיוטים המלווים את צבי האב? מהן חולשותיו של המצליחן? מי נעצר והולך לכלא קישון? מה מקומו של הלחץ בעלילה? מה משמעות הזמן הדחוס בו היא מתרחשת? מי מתאר חיים כרכבת הרים ומדוע? באיזה הקשר נזכר כאן ספר מרכזי של קאמי? מה קרה בברצלונה?מי החזק שהופך לחלש וכיצד מבטא הדבר שנוי ביחס בנו לבין בן משפחת ומהי האובססיה מתוארת בספר? כיצד ובמה מתבטא הרצון להציל? כיצד מתואר המאבק על הכבוד?האם אהבתה של בחורה צעירה עשויה לגאול את אחד הגיבורים?כיצד מתוארת תודעתה של האם בספר?  כיצד מעוצב מוטיב האחריות? עד כמה מרכזי מוטיב ההתמודדות? כיצד מעוצב מוטיב ההתרחקות?

התשובות לשאלות אלו ואחרות ברומן "גינת אגוז" .דיאלוג אמין, ריאליה אמינה. מתח מובנה. עלילה מרתקת. עריכה מוקפדת  יכולת לעצב את הדמויות ואת הדרמה הפנימית והדרמה החיצונית שבספר.מעניינת זווית הראיה של שלוש הדמויות . כיצד הן רואות זו את זו כמו ב "הקול והזעם " של פוקנר "המאהב" של יהושע וכמה מספריו האחרים ו"היקיצה הגדולה" של בני ברבש.  ספרה של אידה מצטרף לספרים רבים המתרחשים על רקע העיר חיפה.

.זהו רומן משפחתי . לדעת, צירי העלילה שלו הם : הסתבכות, סוד, התמודדות, התרחקות, תחושת התפרקות.  הרומן הוא דחוס. שלוש דמויות.  , אם ובן יחיד. הדרמה נוצרת כאן גם מן העימות בין העולם המהוגן לבין העולם הבלתי מהוגן. גם בשל שאלות מוסריות אשר מתעוררות בו. הבדלים בין תדמית אנשים לבין מה שמתגלה אחר כך. דומה כי קיימת איזו הכרחיות בעלילה והגיבורים אינם בני חורין לפעול כדרכם. הבן מבקש לשמור על כבודו. האם מגלה עקשנות ומעורבות פעילה בניסיון להשפיע על העניינים. האב רדוף גם על ידי עברו. מלבד יחסי הורים ילדים מתוארים כאן  זוגיות תוך פלאשבקים לעבר וכן צילה של המלחמה.  ההורים עוסקים במקצועות חופשיים. האב עורך דין, שענינו י דן הוא הצדק .הוא שאפתן ונהנה מיוקרה רבה.. האם אדריכלית. משמעותה של אדריכלות  היא כמובן עיצוב בית. על האם לעצב בתים של אחרים בעוד הבית במובן משפחה מנמצא בבעיה.

עקשנותו של הבן נובעת גם מרצון להגן על כבודו ולפתור בעיה וגם מתוך עמידה על פרטיותו שכן הוא כבר סטודנט והוא מבקש להיות עצמאי. שאלת ההתמכרות היא מרכזית ברומן. נושא זה מופיע גם ב"הקוביוסטוס" של דוסטוייבסקי ו ובסיפורו של פושקין "דאמה פיק"

במהלך העלילה מגלים הגיבורים פנים מעט אחרות של בני המשפחה וכך נוצרת ההתרחקות. ]פרשות שונות בעלילה מתוארות מכמה זוויות ראייה. המספרת השכילה גם לתאר תהליך של השתנות שחל בגיבורים.

ערי אירופה המתוארות כאן אינן מוצגות כמקום אקוזטי אלא כמקור  של פיתוי והסתבכות. חוויותיו של אדם מצעיר שם מתמקדות רק בתחום אחד. בתיאורה של חיפה בולטת, בין היתר, ההתמקדות בבית הקפה החיפאי ששמו "גינת אגוז". נספר מומלץ מאוד.

המחברת, אידה קידר מליץ היא חיפאית לשעבר בוגרת הריאלי (מהמחזור שלי)הייתה סגנית נשיא אלביט בתחום התקציבים. בעלת תארים מתקדמים בניהול תעשייתי ובפילוסופיה.למדה במחזור שלי ב"ריאלי".

 

חפש באתר

טואול - בניית אתרים