ראיון עם קספרס פוטנינש, מנצח המקהלה הפילהרמונית הקאמרית של אסטוניה/ מאשה חיניץ'

 

-שלום קספרס, לפני כ-12 שנה הופעת בישראל עם מקהלה מלטביה וכעת אתה מגיע לנצח על המקהלה הפילהרמונית הקאמרית של אסטוניה. איך זה קרה?

 

 - כל חיי עקבתי אחר המקהלה הזו אם כי אני עובד איתה במשך חמש עונות בלבד. מוסיקה של מקהלות מלווה אותי מהילדות שכן אמי ניצחה ושרה במקהלות. כילד הייתי איתה בחזרות ובגיל 6 התחלתי ללמוד שירת מקהלה. בהמשך, למדתי ניצוח בקונסרבטוריון של אסטוניה ואחר כך – בלונדון. שרתי במקהלות כמו אווה סול, סקסטט ג'ז של ריגה, להקת הווקאל של ריגה. במקביל, הקמתי את מקהלת בלסיס שעדיין פועלת, בתחילת שנות ה-90 עבדתי במקהלת הרדיו של לטביה, ניצחתי על מקהלת הגברים הלאומית של אסטוניה ולאחרונה הוצע לי לעמוד בראש המקהלה הפילהרמונית.

 

- כיצד השתנה יחס הקהל כלפי מוסיקת אקאפלה? הז'אנר הזה דורש מהשומעים ריכוז אם ברצונם להנות באופן אמיתי מהקולות השונים.

 

- לז'אנר הזה יש קהל קבוע ואמנים מעולים. בצפון אירופה ישנם מלחינים רבים שיוצרים מוסיקת אקאפלה והתחום הזה שוקק חיים. הסגנון הזה בא מתוך המסורת הפרוטסטנטית בצפון אירופה שעודדה שירת מקהלה וגם מהמסורת הלותרנית מהמאה ה-16 של שירה בכנסיה. בכלל, בתקופות עתיקות שירת מקהלה הייתה מקובלת מאוד בצפון אירופה וניתן למצוא עדויות לכך בכתבי ההיסטוריון הרומי טקיטוס Tacitus שסייר באזור לפני 2000 שנה. הוא ציין ששמע המון שירה ושלתושבי האזור יש שיר לכל אירוע בחיים: מועדים, ימי חול, עבודה ומנוחה. בהמשך, התרבות העתיקה הזו השתלבה במסורת הפרוטסטנטית וכך נוצרה התופעה הייחודית של "מסורת שירת המקהלות של המדינות הבלטיות". מה שאנו עושים במקהלה שלנו הוא מעבדה של מוסיקה חדשה. אנחנו עובדים עם הרפרטואר העכשווי של יצירות מערביות, מבצעים יצירות של מלחינים בלטיים, יוצרים שפה מוסיקלית חדשה וכמובן לא שוכחים את יצירות הרנסנס, הבארוק והתקופה הרומנטית. ברפרטואר שלנו גם יצירותיהם של באך וגם של מלחיני האוונגרד כמו לוצ'אנו בריו, יניס קסנקיס. בנוסף, אנחנו יוזמים תוכניות חדשות שנוגעות לתחומי אמנות אחרים. לדוגמה, בשנים האחרונות עשינו כמה פרויקטים עם חברת התיאטרון הדנית הוטל פרו פורמה. בכלל, אני אוהב את כל יצירות המקהלה שנכתבו בתקופות שונות: מהמוסיקה הפוליפונית של הרנסנס ועד היצירות הרומנטיות אולם המוסיקה המודרנית נמצאת בראש סדר העדיפויות בגלל האתגר העצום שיש בה לזמרים.

 

 

- אתם מגיעים לישראל החמה עם מסורת פרוטסטנטית בעוד שהדת המקומית היא יהדות. כיצד בניתם את הרפרטואר לקראת פסטיבל אבו גוש?

 

- הרפרטואר אקאפלה הוא אוניברסלי. ניתן שלושה קונצרטים בפסטיבל ובנינו את התוכנית עם המנהלת האמנותית של הפסטיבל חנה צור. היא מכירה היטב את העדפות הקהל הישראלי והקונצרטים יכללו יצירות מאת באך, רומנטיקה גרמנית, ברהמס, מנדלסון,מוסיקה מודרנית. נבצע באבו גוש את יצירתו המפורסמת של המלחין האסטוני ארוו פיארט – מגניפיקט.

 

- ארוו פיארט מוערך מאוד בישראל ואני יודעת שאתם משתפים עמו פעולה באופן הדוק. תוכל לפרט?

 

- בשנה שעברה זכינו בפרס גרמופון על ביצוע יצירותיו של פיארט וזה כבוד גדול! היינו בלונדון בטקס הענקת הפרס וההרגשה מדהימה שכן ההקלטה הגיעה למקומות הגבוהים ביותר במדרג גרמופון. מזה שנים רבות אנו משתפים פעולה עם ארוו פיארט. המקהלה שלנו הייתה הראשונה שהקליטה את יצירותיו בסוף שנות ה-80 ובתחילת שנות ה-90. ההקלטות הללו עוררו עניין רב בעולם ותרם לכך קודמי בתפקיד טינו קליוסטה שהקים את המקהלה. גם טינו וגם ארוו פיארט עובדים עם המקהלה שלנו ואנחנו אוהבים לראותם בחזרות. לפני חודש ביצענו בפסטיבל אוסלו את יצירתו אקאפלה ויצירה נוספת של פיארט עם תזמורת כלי מיתר. זכינו לעבוד עם המלחין הדגול הזה, להכיר מקרוב את המוסיקה שלו, להרגיש את הנשמה שהוא מכניס למוסיקה, לשמוע את דעתו, לראות את תגובותיו. ככלל, אני בונה יחסים בלתי פורמליים עם המלחינים המודרניים שאת יצירותיהם אנו מבצעים.

 

- בוודאי מרתק לבצע יצירות של מלחין שנוכח בחזרות ורואה כיצד מחשבתו קורמת עור וגידים.

 

- נכון מאוד. בשנים האחרונות פיארט כותב פחות יצירות חדשות אבל אנו מבצעים עשרות מיצירותיו הקיימות והן חלק מהרפרטואר שלנו. אנו נהנים לתת למוסיקה פרשנות חדשה. ניתן לבצע מוסיקה של באך בדרכים שונות ואני מניח שלפני מאות שנים היא נשמעה אחרת מאשר היום. במקרה של פיארט זהו תהליך מוסיקלי חי: הוא ידיד המקהלה ומרגיש בעצמו את הפרשנות שאנו נותנים ליצירותיו.

 

- הודות לביצוע יצירותיו של פיארט זכתה המקהלה בפרס הגראמי.

 

- כן, קיבלו את הגראמי אפילו פעמיים.

 

- ספר על סיבובי ההופעות שלכם בחו"ל. האם אתם משתתפים בפסטיבלים רבים של מוסיקה ווקאלית בדומה לאבו גוש?

- אנו משתתפים בפסטיבלים רבים, לא רק ווקאליים. פסטיבל אוסלו, למשל, מתמקד במוסיקה ליטורגית ומוסיקה ווקאלית היא חלק חשוב ממנו. בנובמבר 2018 הופענו בארה"ב ובפברואר האחרון – באוסטרליה. הסיבוב באוסטרליה אורגן יחד עם ידידינו מהתזמורת הקאמרית של אוסטרליה. אנו מופיעים הרבה באירופה: במארס היינו בגרמניה ואחרי אבו גוש ניסע להופיע ברבנה ומילאנו באיטליה. זה אורח החיים שלנו.

 

- זה מזל שמצאתם זמן לבוא שם אלינו. תודה על ראיון ומצפים לכם בארץ.

חפש באתר

טואול - בניית אתרים