הספד לאלונה טוראל
/ דני אדלסון

 

השבוע נפרדנו בכאב ובצער עמוק מהמוזיקאית אלונה טוראל ז"ל, מלחינה, מעבדת, מפיקה ופסנתרנית.

טוראל פעילה במוסיקה המקומית מאז שנות ה-60 והייתה שותפה לשינויים שהתחוללו במוזיקה ובעולם הרוק הישראלי של שנות ה-70 וה-80, לא הרבה מכירים ויודעים  את תרומתה הרבה למוזיקה ולתרבות הישראלית

מכיוון שלרוב היא עשתה את זה מאחורי הקלעים, כמעט ללא פרסום אישי, אך זכתה להערכה ולהכרה של מוסיקאים רבים. ועבדה וניגנה עם מיטב האומנים הבכירים בינהם ניתן למנות את  חוה אלברשטיין, שלום חנוך, אריק איינשטיין ז"ל, שמוליק קראוס ז"ל, נורית גלרון, יצחק קלפטר, יובל בנאי ועוד.. והלחינה להיטים רבים שהפכו לנכסי צאן ברזל ולעיצוב הפסקול הישראלי.

 

אלונה טוראל נולדה בשנת 1944  ניגנה בפסנתר מגיל צעיר כתבה והלחינה שירים ולמדה מוסיקה קלאסית , וכבר בתחילת שנות ה 60 כונתה ילדת הפלא,  כשהייתה בתיכון התפרסמו לחניה הראשונים: צמד הגיטרות שר את לחנה "עם הליל" הצמד מתי ופלטה שר את לחנה ל"פרידה עם שחר" (מ' תרצה אתר)

 היא התפרסמה לראשונה בגיל 17, בהיותה עוד תלמידת תיכון  כאשר שיר שכתבה והלחינה את "כאשר אני ואת" בוצע לראשונה על ידי נחמה הנדל ז"ל בפסטיבל הזמר והפזמון השני בשנת 1961 והגיע למקום השלישי.

שיר נוסף שהלחינה למילים של ירון לונדון "בשום מקום"  בתחילת שנות ה 60 בוצע על ידי שלישיית גשר הירקון.

 

את שירותה הצבאי טוראל העבירה בתור מדריכת מוסיקלית בלהקת פיקוד מרכז ואחר כך בלהקת הנח"ל.

לאחר שיחרורה ב-1964 נסעה לניו יורק, למדה מוסיקה קלאסית והעמיקה את בקיאותה בג'אז.

היא נמשכה לג'אז בהשפעת ידידה הטוב הפסנתרן זיגי סקרבניק. בחופשות המולדת שלה היא הלחינה

ללהקות הצבאיות את השירים שכתבה תרצה אתר ז"ל  "גשם בוא" ללהקת הנח"ל  לתוכניתה ה-20 של הלהקה, הנח"לאים באים הנח"לאים באים ב 1967



ואת "אחד חולמני"

 

בסוף שנות ה 60  עבדה אלונה עם זמרת הנשמה השחורה נובלה נלסון, וב-1969 חזרה לישראל.

בישראל ועברה מפסנתר לאורגן והחלה להלחין בסגנון שונה. בתחילת שנות ה 70 הצטרפה טוראל אל להקת הג'אז-רוק זיעה קרה עם אהרל'ה קמינסקי, שמוליק ארוך שניגנה מוסיקת ריקודים במועדון "ברברים" ב-1971 הצטרפה טוראל ללהקת ג'אז-רוק נוספת של קמינסקי, הפלטינה.

ועבדה וניהלה מוזיקלית את ערב שירי מרים ילן-שטקליס עם שמוליק קראוס ז"ל וג'וזי כץ.

 

בשנת 1975 הלחינה את שירה של  חוה אלברשטיין למילים של רחל שפירא "אדבר איתך" באלבום "כמו צמח בר" https://www.youtube.com/watch?v=iYGbmB6W89U

 

את תרומתה הרבה לצליל המהפני והחדש של תחילת שנות ה 70 הגדירה טוראל כשליחות. לאחר חזרתה לארץ בתחילת שנות השבעים ורצתה להביא למוזיקה הישראלית את המטען שהיא צברה בניו יורק ואת השפעות הג'אז והמוסיקה השחורה שנחשפה אליה ושינתה את עולמה מבחינה מוזיקלית.  לאחר הכרות עם טכנאי ההקלטות והמפיק המוזיקלי לואי להב היא השתתפה איתו בכמה מההפקות הבולטות של הרוק המקומי באותה תקופה. לאלבום של  להקת תמוז היא הייתה אחראית לעיבוד סקסופונים, ולאלבום הראשון של דורי בן זאב הכיוון מערב ולאלבום של יגאל בשן ז"ל צבעים  שילבה ויצרה בעיבודיה שילוב של ג'אז מוזיקת פאנק קאנטרי ורוק רך והשתתפה בנגינה בהקלטת האלבומים,

היא ניגנה והיתה שותפה גם לאלבום הבכורה של שלום חנוך בעברית "אדם בתוך עצמו" שיצא בשנת 1977 סייעה בעיבודי השירים, ניגנה בקלידים וכלי הקשה ושרה קולות רקע את הצליל הייחודי שלה שלרוב הוא סמוי מהעין ניתן לחוש ולזהות באחד השירים היפים של האלבום "עיר זרה" https://www.youtube.com/watch?v=k3BQKvwSsw0

הצליל של הפסנתר החשמלי, שכל כך מוזוהה איתה נכנס אחרי שתי דקות של תחילת השיר והשילוב עם הכלים האחרים מחדדת ומעמיקה את המילים הנפלאות ואת הזרות והבדידות שכתב שלום חנוך. שיר נוסף ואחד הגדולים שחנוך כתב שבו ניתן לזהות את המגע המוזיקלי שלה הוא "הדרכים הידועות" https://www.youtube.com/watch?v=nUI_OMbzVR8

 מתוך האלבום "חתונה לבנה" שיצא בשנת 1981.

 

בתחילת שנות ה 80 הרוק המקומי נעשה יותר רועש ולעיתים גם מנופח וטוראל המשיכה בעיקר לנגן  ולייעץ ולעבד מוזיקלית לאלבומים חשובים ומשמעותיים של יצחק קלפטר, מני בגר, אסתר שמיר, אך הכיוון הרועש פחות התחבר אליה והיא העדיפה להתחבר לאמנים שלא היו שותפים לרעש ולרקונ'רול

של אותה תקופה אצל אריק איינשטיין ז"ל היא ניגנה באלבום משירי סשה ארגוב ז"ל לנורית גלרון היא ניגנה ועיבדה ןהיתה יועצת מוזיקלית של מפיק האלבום "משהו בלבבה" אילן ויצברג שיצא בשנת 1987

ואי אפשר שלא להרגיש את העוצמה והחיבור של נגינתה בשיר "נפרדנו כך" (שיר אהבה) שכתבה לאה גולדברג ז"ל והלחין מירון מינסטר

 

אלונה טוראל אף פעם לא היתה באור הזרקורים ולא אהבה את התהילה אך תמיד זכתה להערכה ולהכרה מצד מוסיקאים רבים שעבדו איתה  והיא נחשבת לחלוצה במוזיקה הישראלית משתי בחינות האחת הייתה כניסתה ותרומתה הרבה לרוק הישראלי של תחילת שנות ה 70 וה 80 שרובו נשלט אז על ידי גברים (כמו בכל העולם) והשנייה היא שביחד עם קבוצה לא גדולה של מוסיקאים  הצליחה לשלב ולהביא ערכים של רוק וג'אז וההבנה

שקצב וסאונד הם לא פחות חשובים ממלודיה וטקסט. והביאה איתה גרוב וצבעים לתוך הפסקול הישראלי

 

אלונה טוראל נפטרה  בערב יום העצמאות האחרון ה 8/5/19 היא לקתה בדום לב כאשר נסעה במכוניתה בדרך להופעה עם הזמרת רונית אופיר שאיתה הופיעה בשנים האחרונות במופע משותף.

ופטירתה בטרם עת היא אבידה למוזיקה הישראלית ת.נ.צ.ב.ה












חפש באתר

טואול - בניית אתרים