מנוי לפורטל בכיוון הרוח


חברים זוכרים את אילנה ששון ז"ל – שנה לפטירתה/ בלפור מור  

 

בסיום המפגש תהיתי איך נערה שקטה עם צמה ארוכה הופכת להיות מקור השראה וגורם מלכד ומאחד לכולנו.

היא לא הראשונה מהמחזור  שלנו שנפרדת מאתנו. בוגרי בית הספר בויאר מחזור 1972.  כבר איבדנו חברים במלחמת יום הכיפורים, בתקריות עם מחבלים וממחלות קשות. רק בשבוע שעבר נפרדנו מחבר נוסף.

ובכל זאת התכנסנו החברים מהתיכון ובני המשפחה  למפגש מרגש של זיכרונות וחוויות.

בחרנו במוזיאון למורשת בבל כמקום המפגש. מקום שמסמל יותר מכל את החיבור שלה לשורשי הוריה שעלו מעירק. חשנו את סיפורו של המקום בסיור שערכנו בתחילת המפגש.

רונה נבון עזרה לנו להתחבר לילדותנו כאשר קראה את סיפורה של אילנה, המעברים והשינויים שעשתה בחייה.

קובי לברון סיפר איך נכתב שירו על הצמה של אילנה והקריא את השיר.

את אהבתה לדקדוק העברי בטאה בשירה ה"נקדן העקשן "

 הנקדן העקשן / אילנה ששון

 

בְּעִנְיַן מִחְיָתוֹ שֶׁל הַנַּקְדָן,

וַהֲרֵי לִי שְׁאֵלַת חַשְׁדָן:

כֵּיצַד נִקְבַּע שְׂכָרוֹ שֶׁל הַנַּקְדָן?

 

הַאִם הַסֶּגוֹלִים מַצְדִּיקִים

שָׂכָר מְשֻׁלָּשׁ בְּיַחַס לַחִירִיקִים?

 

הֵיכָן יָלִין שְׂכָרוֹ שֶׁל הַשְּׁוָא הַנָּח?

וְהַאִם הוּא נִמְדַּד בְּמַטְבֵּעַ הש"ח?

 

הַאִם תַּגְמוּלָיו שֶׁל הַנָּע מֻפְקָדִים בְּאֶשְׁנָב,

יַחַד עִם כָּל חֶשְׁבּוֹנוֹת הָעוֹבֵר וָשָׁב?

 

וְאִם קְמוּצָה הִיא יָדוֹ שֶׁל הַמַּעֲסִיק,

הַאִם אֶת הַתַּשְׁלוּם הוּא יַפְסִיק?

 

הַאִם תַּשְׁלוּם כָּל הַמֻּטְעָם בְּמִלְּרַע

יִמָּסֵר לִידֵי הַנַּקְדָן לְמַפְרֵעַ?

 

וְאִמּוֹת הַקְּרִיאָה - מָה גּוֹרָלָן?

הַאִם יֵשׁ שָׂכַר לִפְעֻלָּתָן?

 

וְעַל דָּגֵשׁ חָזָק מָה יִקַּח?

וְהַאִם בָּרַפִּים הוּא עוֹמֵד עַל הַמִּקָּח?

 

וּלְאָן יִשְׁתַּלְשֵׁל שְׂכַר הַפַּתָּח הַגְּנוּבָה?

הַאִם לְיָדִי הַמְּנַקֵּד אוֹ לְיָדִי הַמְּנֻקָּד?

אוֹ חֲלִילָהּ לְקֻפַּת הַמְּתַוֵּךְ הַמֻּסְוָה?

 

תַּשְׁלוּם דָּגֵשׁ - אֵיךְ יִתְמַמֵּשׁ?

הַאִם בִּשְׁטָר, בְּאַשְׁרַאי, אוֹ סְתָם בְּקֵשׁ?

וּמָה עֶרְכּוֹ שֶׁל הַשּׁוּרוּק?

הַיְקַבֵּל עֲבוּרוֹ מַטְבֵּעַ שָׁחוּק?

 

וּבְשֶׁל שְׁכִיחוּת הַנָּח, עִנְיָנוֹ חָפוּז,

הֲיוֹאִיל אַבָּא לְהַשְׁקִיעַ בּוֹ זוּז?

אוֹ שֶׁמָּא יִהְיֶה זֶה מִשּׁוּם הַבִּזְבּוּז?

 

וּמָה דִּין עִסְקַת הַגֵּרְשַׁיִם?

הַאִם תְּזֻכֶּה בִּגְרוּשׁ אוֹ בִּשְׁנַיִם?

 

וְעוֹד לִי שְׁאֵלָה שְׁאֵלָתַיִים

בִּדְבַר סוֹגְרַיִם וּנְקֻדָּתַיִם:

 

מָה יִגְבֶּה וּמָה יְבַקֵּשׁ

נַקְדָן זֶה לְבַל יִתְרוֹשֵׁשׁ?

 

וְאֵיךְ יִתְפַּרְנֵס זֶה נַקְדָנֵנוּ,

בְּשָׁעָה שֶׁאִיּוּם בִּטּוּל הַנִּקּוּד לְנֶגֶד עֵינֵינוּ,

וּכְבָר בְּתֹקֶף בְּעֶצֶם זְמַנֵּנוּ?

 

אֵיךְ יִתְקַיֵּם הַנַּקְדָן הַשַּׁקְדָן

אִם לֹא יִתְמְכוּ בּוֹ בְּכָל עִדָּן וְעִדָּן?

 

תַּם וְנִשְׁלַם,

נִכְתַּב לִכְבוֹד כָּל אוֹתָם נַקְדָנִים-שַׁקְדָנִים-עַקְשָׁנִים-מְנַצְּחִים, 

הָעוֹסְקִים בַּעֲבוֹדַת הַקֹּדֶשׁ.

 

יערה האחיינית והראלה בת המחזור העלו קווים וזיכרונות מתקופת חייה.

 

צדוק עלון ניתח את הסיבות לדוקטורט של אילנה על הפרשנות של החכם הקרי יפת בן עלי לספר משלי.

 

 

הוא הסביר כי אנשים בעלי חשיבה אוטונומית מבקשים לפרש בעצמם.

כזה היה יפת בן עלי, וכמובן כזו הייתה גם אילנה שעשתה עליו את הדוקטורט שלה.

אבל המשיכה של אילנה ליפת בן עלי נובעת להבנתו לא רק מהסקרנות והנטייה לעצמאות מחשבתית. אלא יש עוד מקור.

היא כותבת:

'"כשהילדים גדלו קצת חזרתי ללימודים.  בהתחלה למדתי ערבית, הרגשתי חובה לעצמי ללמוד את שפת אמם של הורי, אותה שפה שלמדתי בכיתה י' ואשר לא ניתן היה להמשיך ללמוד במגמה הביולוגית, אותה שפה שאהבתי, אותה שפה ששמענו בבית, אותה שפה שהתביישנו בה כבני דור כור ההיתוך."'

החכם יפת בן עלי הלוי כונה "אלבצרי", ונראה שמוצאו או מוצא משפחתו מבצרה שבעיראק. הוא עלה בצעירותו לירושלים ונראה שחי בה רוב ימיו. אם כן, המשיכה של אילנה ליפת בן עלי נובעת משני מקורות:

הנטייה לעצמאות מחשבתית

והשאיפה לחקור את המקורות ואת שורשיה.

צדוק המשיך להתחקות אחר עקבותיה של אילנה:

'"עם סיום התואר השני נסעתי לשוודיה והשתתפתי בקורס אינטנסיבי למדיטציה ויוגה באשרם הממוקם בנוף סקנדינבי עוצר נשימה.  הייתי שם בחורף ולמדתי ליהנות מתרבות חורף ויקינגית חמימה לצד אש בוערת באח וסאונה יבשה מדיפה ריחות אורנים וסופות שלגים וימים קצרים ולילות ארוכים. 

  • אחת החוויות הבלתי נשכחות בקורס הזה הייתה תקופה ה'מַאוּנָה' שפירושה שתיקה. 
  • חודש שלם שמרנו על שתיקה מוחלטת.  כפי שאתם ודאי מתארים לכם, זו חוויה שלא ניתן לתאר במילים..."'
  • מהי יוגה, בסופו של חשבון?
  • המילה "יוגה" משמעותה היא: לאחד, להצטרף, לקשור, לחבר, לרתום, לרסן.
  • המטרה בסוף היא: לחוות שלווה פנימית נצחית; היוגה היא הדרך כדי להגיע לשלב זה.

ובסיום סיכם צדוק משירה של אילנה:

 

תַּם וְנִשְׁלַם,

נִכְתַּב לִכְבוֹד כָּל אוֹתָם נַקְדָנִים-שַׁקְדָנִים-עַקְשָׁנִים-מְנַצְּחִים, 

הָעוֹסְקִים בַּעֲבוֹדַת הַקֹּדֶשׁ.

 

ביטוי שאומר הכול:
 
"עבודת קודש" – גם עבודה וגם קדושה.

 

ראובן שבת  הקריא שניים משיריו.

 

את המפגש הנחה שמעון פרנס  ברגישות ועם המון אהבה. צלילי עולם הנעימו בנגינת החליל והתופים.

 

תודה אילנה שזכינו בך. לכל אחד מאתנו  הייתה אילנה שלו וביחד היית ונשארת אילנה שלנו.

 

יהי זכרך ברוך.

 

 

 

 

טואול - בניית אתרים