מנוי לפורטל בכיוון הרוח

מאמר:
הקשר בין גרפולוגיה לספרות/ מיכל דורון

 

העובדה שכולנו אוספים מידע אודות כולם, וחלקנו עושים זאת בהצלחה ובאמצעים טכניים משוכללים, הפכה כבר לחלק מחיינו.

אולם גם בעידן המחשב ובטכנולוגיה המודרנית כתב- היד הוא החלק האותנטי המשקף את אישיות האדם בצורה מהימנה,  ובעזרת אבחון מעמיק ניתן לחשוף את נבכי נפש האדם.

 

הגרפולוגיה היא תורת הכתב. כתב-ידנו מתעצב בד בבד עם האישיות שלנו. כולנו לומדים כתיבה תמה בשנים הראשונות של בית-הספר או בגן הילדים-רושמים אותיות גדולות וברורות בשורות המחברת, אך עד מהרה כל אחד מאתנו יוצר כתב-יד אופייני לו בצורה ובסגנון. כשם שאין שתי טביעות אצבעות זהות, אין בעולם שני כתבי-יד זהים; לכל אדם כתב-יד ייחודי לו. יצירה אישית שלהם. וביטוי אותנטי ייחודי. כגרפולוגית  אני פוגשת שוב ושוב אנשים באמצעות כתב-היד שלהם. כל כתב-יד נרשם בדרך אחרת, והזכוכית המגדלת שבעין הגרפולוג חושפת את הדרמה האישית של כל כותב.

המוח, שמכתיב את התהליכים הפיזיים והנפשיים שלנו, אחראי גם על היד הכותבת על גבי הנייר. התפיסה של כתב-היד כמשקף את אופיו הייחודי של הכותב, מבוססת על ההבנה כי ידו של הכותב אינה אלא "מכשיר", המבצע את הוראות המוח. זוהי הנחת יסוד של הגרפולוגיה. הגרפולוג הבודק את הרישומים על דף הנייר זוכה ב"תצלום רנטגן" של נפש האדם.

כתב היד הוא דינמי חי ונושם ולכן הוא משתנה גם במשך היום וגם במשך השנים. גרפולוג מנוסה יידע לערוך את אבחנה הנכונה ולדעת מתי השינוי הוא בר חלוף ואינו משמעותי ומתי קיים שינוי בכתב הדורש התייחסות משמעותית בניתוח האישיות.

אחת השאלות המרתקות מבחינה פילוסופית ופסיכולוגית כאחת הוא מחקר כתב ידו של האדם  העוסק ביצירה של המילה הכתובה :כמו  שירה, סיפורת מחזאות,  בימוי , משחק ותסריטאות.

להבדיל מחוקר ספרות, המחקר הגרפולוגי עומד בזכות עצמו . חוקר הספרות בונה את פרופיל אישיות היוצר באמצעות ניתוח  יצירותיו  של הסופר או המשורר. לעומתו הגרפולוג מסתמך על התנועות שהמח משדר ליד הכותבת ללא כל תלות בתכנים הספרותיים.

תכנים אלו יכולים להוסיף או במקרים מסוימים לסתור את התכונות המסתמנות מאישיות הכותב על ידי כתב היד.

לדוגמה, אם ניקח את אישיותו של שמואל יוסף עגנון מצטיירת אישיות על פי כתב היד סגפנית, נוקדנית, קפדנית מאוד עם קווים של בעיות קשות ביחסי אנוש. עם זאת עגנון כתב סיפורים מרגשים ביותר סוחפי דמעות . ההסבר הפסיכואנליטי המקובל עד היום יסביר זאת כתיעול הרגשות ליצירה.

דוגמה זו היא אחת מני רבות  שכן זוהי מהות היצירה – תיעול ועידון היצירים החזקים – או האבנורמליים של האמן- .

לפיכך אבחון על פי כתב היד הוא כלי בלתי תלוי ליצירת פרופיל אישיות, המהווה מסמך אותנטי .

 

כתבי- יד שהשאירו אחריהם יוצרים כמו ב"גנזים" בהם מצויים כתבי -יד של סופרים ומשוררים רבים  מהווים מסמך היסטורי וספרותי נדיר. או אז ניתוח גרפולוגי יוכל להוות פן נוסף ומרענן וזווית ייחודית ובלתי תלויה.

סביר להניח כי הפילוסוף וויליאם לייבניץ היה מסווג את המחקר הספרותי ואת הניתוח הגרפולוגי לשתי  מונדות שונות שיש בהן אחדות. ובאמת כדאי לאמץ נקודת ראייה זו, מה גם שוויליאם לייבניץ כתב בכרך הששי של יצירותיו במאה ה16= כי "הכתב מביע תמיד את האופי שלנו בתנאי שאין הכתב יצירתו של קליגרף". 

* מיכל דורון -גרפולוגית, משוררת.

 

האתר נבנה במערכת 2all | בניית אתרים